وبلاگ

روش انتقال طرح سیاه قلم به مقوا

روش انتقال طرح سیاه قلم به مقوا متنوع است و برای این کار چندین روش وجود دارد. که در این مقاله سعی داریم هر یک از این روش ها را با جزئیات برای هنرآموزان عزیز توضیح دهیم. و معایب و مزایای هر یک را ذکر کنیم.

برای انتقال طرح انتخابی به مقوا گاهی از میز نوری استفاده می‌شود و گاهی هم از کاغذ گرافیت و …

فهرست مطالب

انواع روش انتقال طرح سیاه قلم به مقوا

روش دستگاه پروژکتور

نام دیگر پروژکتور، دستگاه اوپک یا روش اوپک است. معمولاً از این دستگاه در داخل کشور و یا خارج، به عنوان روش انتقال طرح بر روی دیوار یا بوم نقاشی‌های بزرگ استفاده می‌شود. اما اکنون بعضی افراد از این وسیله برای انتقال طرح خود حتی در مقیاس‌های خیلی کوچک هم استفاده می‌کنند. معمولاً افرادی که زمان لازم برای فراگیری طراحی را از پایه ندارند، از این روش انتقال طرح استفاده می کنند.

دستگاه پروژکتور

در این روش انتقال طرح، عکس مدل اصلی را در مقابل نور لامپ دستگاه قرار می‌دهند. بازتابش این نور، طرح را بر روی زمینه اصلی منعکس می‌کند. سپس، فرد نقاش، می‌تواند خطوط اصلی کار را رسم کند. بعد از رسم خطوط اصلی طرح، هنرمند می‌تواند اقدام به سایه زنی و رنگ آمیزی نماید.

از این روش حتی می توان برای کشیدن نقاشی در مقیاس بزرگتر هم استفاده کرد. کشیدن نقاشی بر روی سطح بزرگ مانند دیوار. حتی از این وسیله در مدارس برای تشویق کودکان به کشیدن نقاشی در سایزهای بزرگ استفاده می شود.

روش میز نوری

میز نوری در واقع یک میز کار است که به جای چوب یا هر جنس دیگری از شیشه و یا پلاستیک ساخته شده است. اما چرا سطح این میز از جنس شیشه یا پلاستیک است؟ علت این کار این است که سطح کار دو لایه بوده و در بین این لایه‌ها از یک لامپ استفاده شده است.

میز نوری

برای استفاده از این روش انتقال طرح در آموزش سیاه قلم، ابتدا طرح اصلی را با کمک چسب کاغذی بر روی میز نوری فیکس کرده، سپس کاغذ زمینه اصلی کار را بر روی آن قرار می‌دهند. به این ترتیب نوری که توسط لامپ به طرح زیرین تابیده می‌شود، انعکاس خطوط طرح را بر روی زمینه اصلی کار منعکس کرده و هنرمند می‌تواند آن خطوط را به‌ راحتی رسم کند. وسپس با برداشتن آن طرح زیرین، طرح اصلی را کامل نماید.

محدودیت‌های روش میز نوری نسبت به پروژکتور

یکی از این محدودیت‌ها مربوط به مقیاس طرح و میز کار است. در واقع به دلیل محدود بودن اندازه میز نوری، باید طرح اصلی هم به همان اندازه انتخاب شود. بنابراین نمی‌توان طرح را بر روی هر مقیاسی که می‌خواهید بکشید. و باید طرح خود را مطابق با سایز میزتان انتخاب کنید.

محدودیت دوم این است که در این روش حتماً باید از مدل انتخابی خود یک طرح چاپ شده بر روی کاغذ داشته باشید. بنابراین امکان استفاده از فایل عکس موجود نیست.

بنابراین استفاده از دستگاه اوپک یا همان پروژکتور برای کار در سطوح بزرگتر بدون هیچ گونه محدودیتی توصیه می‌شود. حتی جابجایی این دستگاه راحت بوده و با کمک یک فایل عکس، می توان طراحی های بهتری در سطوح بزرگ مانند نقاشی روی مقوای ۱۰۰x۱۵۰ را به سادگی انجام داد.

روش کاغذ پوستی

استفاده از کاغذ پوستی یا کالک، به عنوان کاربن برای روش انتقال طرح است. تفاوت این دو کاغذ در این است که کاغذ کالک به صورت برگه‌ای بوده و شکننده است. در حالی که کاغذ پوستی نرم بوده و به صورت رولی در دسترس است. این روش هم در سایز بزرگ دارای محدودیت است.

کاغذ‌ پوستی‌ خوب Good Parchment Paper

برای استفاده از این روش در مقیاس بزرگ باید عکس طرح را در سایز بزرگ پرینت گرفت. سپس از عکس پرینت گرفته با کمک کالک کپی برداری انجام شود. برای انجام این کار کافی است که کاغذ پوستی یا کالک را بر روی طرح اصلی قرار داده. سپس به‌ صورت هاشوری روی خطوط اصلی را پر رنگ نمود. در پایان کار این کاغذ را زیر کاغذ اصلی و زمینه کار قرار داده و طرح را به زمینه اصلی کار منتقل نمود.

روش جدول بندی

در این روش طرح اصلی را پازل بندی می‌کنند. از معایب این روش می توان به این نکته اشاره نمود که؛ مهارت خوب نگاه کردن را طراح به‌ مرور از دست خواهد داد. در حالی که خوب و دقیق نگاه کردن و ثبت جزئیات در ذهن، یکی از مهارت‌های اصلی یک هنرمند است.

دیدن با نگاه کردن متفاوت است!

با دیدن تنها کلیات آن را می‌بینیم. اگر شخصی از آن مدل سؤالی بپرسد، چیزی از آن را در ذهن نداریم. در حالی که خوب نگاه کردن علاوه بر کلیات آن مدل، جزئیات را هم در ذهن، ثبت می‌کند. همان مهارتی که هر هنرمندی به آن نیاز دارد. هنرمند باید خوب نگاه کردن را تمرین کند. چون خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که طرح کلی مدلی را رسم کرده و جزئیات را بعدها و به‌مرور به آن اضافه می‌کنیم. پس با خوب نگاه کردن و ثبت جزئیات در ذهن می‌توان نقاشی خوبی را خلق کرد.

روش تناسبات (چشمی)

این روش انتقال طرح کاملاً حرفه‌ای است و روشی است که طراحان حرفه‌ای آن را انجام می‌دهند. و با کمک آن آثار بزرگی را خلق می‌کنند. این روش با استفاده از محاسبات چشمی انجام می‌شود.

به گونه‌ای که به سرعت می‌توان با کمک آن یک مدل زنده را طراحی کرد. روشی که سیاهرنگ برای آموزش سیاه قلم آن را توصیه می‌کند.

در روش تناسبات ابتدا چهره را به صورت یک بیضی در نظر می‌گیریم. سپس این بیضی را محور بندی می‌کنیم. بعد حفره‌های چشم، بینی، لب و گوش را روی این بیضی محور بندی شده، مشخص می‌کنیم. اما قبل از هر چیزی منبع اصلی نور را باید مشخص کنیم. و سپس به فاصله بین چشم‌ها و فاصله آن‌ها نسبت به کل چهره توجه کنیم.

مدل سیاه قلم دختر مو بلوند | طراحی سیاه قلم چهره دختر مو طلایی

یکی از مدل‌های پرطرفداری که اکثر هنرجویان را به سمت خود جذب می‌کند، نقاشی سیاه قلم دختر مو بلوند است. مدلی که امروز برای نقاشی هنرجویان سیاهرنگ انتخاب کرده‌ایم دارای ویژگی‌هایی است که اکثراً برای سوژه‌های نقاشی‌های خود به دنبال آن هستند.

فهرست مطالب

دختر مو بلوند مدل سیاه قلم

دختری که در تصویر مشاهده می‌کنید دارای موهایی طلایی پر حجم و بلند است. این دختر دارای اندام ترکه‌ای زیبایی است. که در کنار حالت موها، این مدل را به یکی از پر طرفدارترین مدل‌های سیاه قلم تبدیل کرده است. حالت صورت کشیده و استخوانی بوده و رنگ پوست کاملاً روشن و سفید است.

مدل سیاه قلم مو رنگی

موهای دختر جوان

اولین چیزی که در این تصویر نظر بیننده را به خود جلب می‌کند، رنگ موها و حجم زیاد آن است. موهای دختر مدل نقاشی، بسیار حجیم است. رنگ موهای دختر را به صورت هایلایت مشاهده می‌کنید. دختر مو بلوند با موهایی صاف. صافی موها در قسمت سر، بیشتر بوده و موها کاملاً یکدست و مرتب است. در حالیکه هر چه به سمت انتهای مو می‌آییم حجم موها بیشتر شده و آشفتگی بیشتری را خواهیم دید.

انتهای موها حالت حلقه‌ای می‌گیرد. و تارهای ریز آن را که در هوا رها شده است، می‌بینیم. قد مو در تصویر دختر مو بلوند، تا زیر آرنج دست می‌رسد. حسی که موهای دختر مو بلوند به بییننده منتقل می‌کند، حس لطافت و نرمی است.

گویی نقاشی دختر مو بلوند را در حالی که در حال چرخش بوده است، کشیده‌اند. این تغییر حالت را می‌توان از روی حالت دست‌ها، کمر و آشفتگی موها حدس زد.

صورت مدل سیاه قلم

دختر مو بلوند دارای پیشانی متوسط است که هیچ گونه چین و چروکی در آن مشاهده نمی‌شود. و همچنین دارای پوستی کاملاً صاف و یکدست به رنگ روشن است.

ابروها

دختر مو بلوند دارای ابروهایی پر بوده که رنگ آن را با مداد تیره تغییر داده است. این حالت مخملی رنگ ابروها را می‌توانید با استفاده از پودر ذغال ایجاد کنید. حالت ابروها هم کشیده است. به فاصله بین ابروها هم دقت کنید که فاصله بین ابروهای دختر مو بلوند بیشتر از حد فاصل بین تیغه‌های بینی است.

چشم‌های دختر مو بلوند

مدل امروز ما دارای چشمان درشتی است. که این درشتی را می‌توان به سایه براق و دارای توناژ تیره و روشن پشت پلک ربط داد. سایه‌ی تیره تا نزدیکی زیر ابروها امتداد داده شده که این ترفند به درشتی و بزرگ‌تر جلوه دادن سطح پشت چشم، کمک می‌کند.

مژه‌ها

مژه‌ها کاملاً بلند و مشکی هستند. با این حال حالت فر چندانی در آن‌ها مشاهده نمی‌شود. بلندی مژه‌ها زیر چشم‌ها سایه انداخته است. مرز مژه‌ها و پلک با کمک خط چشم پهنی پوشش داده شده است. این کار را برای تمیزتر نشان دادن آرایش چشم‌ها انجام داده‌اند. با کمک شمش ذغال می‌توانید این خط را ایجاد کنید. پس سایز مناسب آن را برای این کار انتخاب کنید.

بینی

فرم بینی کاملاً سربالا و عروسکی است. علت این فرم بینی، کانتوری است که بر روی آن اعمال شده است. سایه‌ی تیره رنگی را به صورت خط مستقیمی در کنار دو طرف بینی کشیده، که با نزدیک کردن این دو خط، بینی کوچک‌تر جلوه می‌کند. با استفاده از یک سایه روشن، فاصله بین آن دو خط را پر کنید. سپس این سایه تیره را با کمک قلم موی مناسب محو کنید.

با توجه به سایه‌های ایجاد شده می‌توان حدس زد که منبع نور از جلو صورت و با کمی زاویه به سمت پیشانی تابیده شده است. که توانسته سایه زیر بینی را در قسمت راست صورت دختر مو بلوند و همین طور گونه راست او ایجاد کند.

گونه‌ها

حالت صورت دختر مو بلوند، استخوانی شکل بوده و پوستی فاقد هر گونه آکنه دارد. هاله‌ای از رژ گونه تیره رنگ را بر روی گونه سمت راست او مشاهده می‌کنید که بر روی تیغه گونه زده شده است. شاید همین مدل رژ گونه، صورت دختر مو بلوند سیاه قلم را، استخوانی نشان می‌دهد. این سایه‌ی روی صورت یا به اصطلاح رژگونه را با کمک پودر زغال می‌توانید ایجاد کرده و سپس با محو کن، محو نمایید.

لب‌ها

فرم لب‌های مدل سیاه قلم، قلوه‌ای شکل است که با رژ لب مایع و خط لبی تیره‌تر از رنگ رژ لب پوشانده شده است. به خط میانی لب پایین توجه کنید، این موضوع عامل ایجاد کننده لب‌های خیس است. این برق روی لب‌ها را با کمک پاک کن مناسب می‌توانید به وجود آورید.

خط لب حاشیه لب‌ها که در گوشه‌ها پر رنگ‌تر است را با کمک مداد کنته رسم کنید. و با پاک کن اتودی در بالای لب، خط روشنی را برای برجستگی بیشتر لب‌ها ایجاد کنید.

گردن

در این قسمت به دو خط روی آن توجه داشته باشید. موهای پشت گردن که به علت سایه گردن تیره‌تر است را هم با دقت بکشید.

دست‌ها

در قسمت دست‌ها باید منبع تابش نور را نشان دهید و همین طور استخوان آرنج را با کمک تیرگی دور آن ایجاد نمایید.

لباس دختر مو بلوند

دختر مدل سیاه قلم لباس مشکی حالت بافتی بر تن دارد که در بعضی قسمت‌ها توری شکل است. حالت بافت لباس بر روی شکم و بازو بوده و حالت توری لباس در قسمت زیر بغل است. و اما استایل مدل، دختری لاغر اندام و کمر باریک است.

جمع بندی

دختر مو بلوند سیاه قلم یکی از جذاب‌ترین مدل‌های هایپررئال نقاشی محسوب می‌شود. از دشواری‌های طراحی این مدل، کشیدن حجم موها است. این کار را با کشیدن تار موهای آشفته باید انجام داد. که بسیار زمان بر بوده و نیاز به دقت بسیار هم دارد. اما در صورتی که به درستی بتوانید آن را طراحی کنید، نقطه قوت نقاشی شما خواهد بود.

مدل سیاه قلم پیرمرد | طراحی سیاه قلم چهره پیرمرد محلی

ما در این مقاله سیاهرنگ می‌خواهیم تصویری را با عنوان پیر مرد مدل سیاه قلم، برای هنرجویان نقاشی سیاه قلم معرفی کنیم. در طی این مقاله در مورد تک تک اجزای صورت بحث خواهد شد و در آخر نقاط ضعف و قوت طراحی این مدل را خواهیم گفت. اینکه لازم است چه مواردی به هنگام طراحی چهره سیاه قلم رعایت شود، تا نقاشی زیبایی را خلق کنید.

فهرست مطالب

پیرمرد مدل سیاه قلم

برای شروع باید ابتدا طرح اولیه را بکشیم. طرح اولیه هم شامل طراحی کمرنگی از کل مدل است. به گونه‌ای که جایگاه قرار گیری هر یک از اجزا مشخص شود. سپس نقاشی خود را با کشیدن تک تک جزئیات کامل می‌کنیم.

پیر مرد عشایری

موهای پیرمرد

همان طور که در تصویر می‌بینیم، تصویر متعلق به یک پیرمرد 70 تا 80 سال است. این تخمین سنی را می‌توان از روی موهای جو گندمی، ریش سفید و چین و چروک دور چشم و پیشانی پیرمرد حدس زد.

مدل سیاه قلم امروز، دارای موهایی با قد متوسط و پرپشت است. بیشتر تار موهای پیر مرد سفید شده است. کشیدن تار موی سفید با استفاده از مداد کنته سفید امکان پذیر است. حجم زیادی از سفیدی مو را در قسمت جلوی سر و ناحیه‌ی شقیقه‌ها مشاهده می‌کنید. اگر بخواهیم حالت موها را برای هنرجویان شرح دهیم، باید بگوییم که موها دارای اندکی حالت هستند. در انتهای دسته تارهای مو، موها کمی حالت حلقه‌ای پیدا می‌کنند.

قسمتی از موها روی کتف سمت چپ در تصویر قرار گرفته‌اند. با وجود حجم فشرده‌ای در لابه لای موها، می‌توان حدس زد که قد موها از آن چه در نگاه اول تصور می‌شود، بیشتر به نظر می‌آید. همین عامل، فشردگی تارهای مو را ببشتر به رخ چشم می‌کشد.

صورت پیرمرد مدل سیاه قلم

مدل سیاه قلم امروز دارای صورتی پر است. اگر صورت را بدون ریش در نظر بگیریم می‌توانیم حالت بیضی شکل را برای صورت حدس بزنیم. رنگ پوست صورت پیرمرد گندمی براق است. تعدادی خال که نشان از تغییر رنگدانه های پوست به علت تابش مستقیم آفتاب است را، در لوپ سمت چپ مدل سیاه قلم می‌بینیم.

پیشانی

مدل سیاه قلم، دارای پیشانی بلند است. در ناحیه‌ی پیشانی خطوط و شیارهای عمیقی را مشاهده می‌کنیم که امتداد این شیارها تا قسمت شقیقه‌ها هم می‌رسد. این خطوط چین و چروک، حالت تفکر عمیق را در پیرمرد مدل سیاه قلم ایجاد می‌کند.

ابروها

پیر مرد تصویر دارای ابروانی پر پشت است که به علت کهولت سن تغییر رنگ هم داده است. تارهای سفید مو را در ابروی سمت چپ مشاهده می‌کنید.

چشم‌ها

دارای چشمانی درشت بوده که در پف اطراف چشم پنهان شده است. حالت پف شدید را در زیر چشم‌ها بیشتر مشاهده می‌کنیم. با استفاده از سایه‌های سیاه رنگ می‌توان این پف زیر چشم پیر مرد را از سایر قسمت‌های پوست تمییز داد.

رنگ عنیه چشم را کاملاً تیره مشاهده نمی‌کنیم. نوعی کدر شدگی در این لایه از چشم می‌بینیم که به علت کهولت سن می‌تواند باشد. همان چیزی که معمولاً با نگاه به چشمان پیر مرد و پیر زن‌های اطراف خود خواهیم دید.

برق درون چشم که می‌تواند اشک جمع شده هم باشد را با استفاده از پاک کن می‌توان ایجاد کرد. حس انتظاری طولانی را در نگاه پیر مرد می‌بینیم. یکی از سختی‌های طراحی چهره پیر مرد، به تصویر کشیدن حالت انتظار یا غم چشم‌ها و همین طور چین و چروک ماحصل تجربه‌های تلخ و شیرین زندگی هفتاد، هشتاد ساله او است.

همین طور در گوشه‌های بیرونی چشم‌ها چین‌های ریز اما عمیق را مشاهده می‌کنید. در مورد مژه ها اگر بگوییم ، تارهای بسیار ریزی به عنوان مژه‌های پلک پاینی، قابل دیدن است. در مورد مژه‌های پلک بالایی، دسته‌ای تار کوتاه و کم اما تیره را بخصوص در چشم سمت راست می‌توان دید.

بینی

مدل سیاه قلم ما دارای بینی بزرگی است که متناسب با دیگر اجزای صورت است. بینی پیر مرد دارای تیغه استخوانی پهنی است که در حالت تپلی صورت پنهان شده است.

لب

در این ناحیه تنها لب پایین قابل مشاهده است که دارای خطوط ریزی است. اما لب بالایی توسط موهای زیاد پشت لب پوشانده شده است.

محاسن

در این قسمت با کشیدن تارهای موی ریز و درشت، کوتاه و بلند در زاویه‌های مختلف، حجم زیاد ریش‌ها را به تصویر می‌کشیم. بلندی ریش‌ها تا نزدیکی قفسه سینه است. هر چه پایین‌تر می‌آید از حجم آن کاسته می‌شود. در مورد تفاوت رنگ موهای ناحیه ریش و موی سر می‌توان گفت که موهای سر کاملاً سفید نشده‌اند. به همین علت رنگ تار موها را در ناحیه سر، جو گندمی می‌بینیم. اما در حوالی ریش‌ها تارهای سفید مو بیشتر و واضح‌تر هستند. این تفاوت رنگ را به کمک مداد کنته سفید می‌توان بیشتر نشان داد.

لباس پیرمرد

با توجه به طرح و جنس لباس می‌توان چنین برداشت کرد که نوعی لباس محلی به تن مدل سیاه قلم است. شبیه آنچه که مردم عشایر می‌پوشند. طرح روی لباس زیگزاگی شکل و به رنگ راه راه طوسی و مشکی است. در لباس نخی که انگار زیر این عبا پوشیده است، طرح‌های بته جقه تیره رنگ با خال‌های کوچک سفیدی مشاهده می‌کنیم. اما پیرهنی که به تن مدل سیاه قلم تصویر است، پیرهن سفید ساده‌ای با لبه‌های نواری شکل است.

یک تسبیح قدیمی و سنتی که دست ساز است را در گردن پیر مرد می‌بینیم که بخش کمی از آن قابل مشاهده است. شال چروکی را هم بر گردن پیر مرد می‌بینیم.

تحلیل آخر

با توجه به آنچه که در بالا گفته شد، پی می‌بریم که پیرمرد مدل سیاه قلم امروز سیاهرنگ، یک مرد محلی با لباس‌های سنتی است. از سختی‌های این مدل کشیدن موها و تفاوت رنگ در ناحیه سر و ریش‌ها است. که درست و صحیح طراحی کردن آن به همراه حالت انتظار درون چشم جزو نقاط قوت مدل هم محسوب می‌شود.

مدل سیاه قلم کودک | طراحی سیاه قلم کودک با چشمان معصوم

تصویری که مشاهده می‌کنید تصویر دختر بچه‌ای است که برای مدل سیاه قلم کودک در نظر گرفته شده است. حال ما در سیاهرنگ می‌خواهیم که نقاط ضعف و قوت و همچنین سختی‌هایی که این مدل پر طرفدار سیاه قلم برای طراحی خواهد داشت را مورد بررسی قرار دهیم.

فهرست مطالب

مدل سیاه قلم کودک

آنچه که در این تصویر با نگاه اول نظر ما را به خود جلب می‌کند، کلاه حصیری روی سر کودک مدل طراحی سیاه قلم است. و باتوجه به بازتاب نور روی صورت و بدن مدل سیاه قلم کودک می‌توان دانست که آفتاب در وسط آسمان است. بنابراین این نقاشی از کودکی که در زیر نورخورشید یک روز تابستانی کشیده شده است.

مدل سیاه قلم کودک

یکی از سختی‌های طراحی این مدل سیاه قلم کودک، کشیدن کلاه حصیری همراه با جزئیات درون آن است. آنچه که از جزئیات کلاه منظور ما بوده، نحوه بافت کلاه است. زیرا درون بافت کلاً حصیری، علاوه بر نواحی روشن و تیره که نشان دهنده فواصل بین بافت است. می‌توان به لکه‌های روی بافت که نشان از قدیمی بودنش است، اشاره نمود. با کمک ابزار مورد نیاز سیاه قلم باید این نواحی روشن را ظاهر نمود.

موها

موهایی که در تصویر مدل سیاه قلم کودک دیده می‌شود چتری‌های کوتاه روی پیشانی مدل است. که حالت کودکانه چهره مدل را، دو چندان نموده است. جنس موها کمی زبر بنظر می‌رسد. اما حالت صافی دارند. قرار دادن کلاه روی سر کودک مدل سیاه قلم باعث نامرتب شدن موها شده است. شاید هم بخاطر شیطنت‌های کودکانه این مدل باشد!

دسته‌ای مو بر روی گوش قرار گرفته است و آن را پوشش داده است. اما با این حال می‌توان گوشواره میخی روی گوش مدل سیاه قلم کودک را مشاهد کرد.

تارهای مو بر روی کلاه حصیری پخش شده است. که در نگاه اول ممکن است با سایه‌ی روی کلاً یا لکه‌های حاصل از کثیفی اشتیاه گرفته شود. اما با کمی دقت می‌توان به حضور موها پی برد. یکی از دشواری‌های طراحی این مدل نقاشی سیاه قلم، همین بخش خواهد بود.

صورت معصوم کودکانه

یکی از حس‌هایی که در قلب خود با دیدن چهره معصومانه کودک ریشه می‌دواند، حس معصومیت و مظلومیت مدل سیاه قلم کودک است.

این مدل معصوم، دارای چهره‌ای با حالت صورت قلبی شکل است. در صورت مدل سیاه قلم آنچه که ما را جذب می‌کند، چشم‌های پاک مدل است. حالت چشم‌ها به اصطلاح بادومی است. سیاهی مژه‌های کوتاه اما پر کودک را خواهیم دید.

قرنیه چشم‌ها که درای درخشش خاصی است. انگار که بجای دو قرنیه دو تیله درون چشم‌ها جا داده‌اند. دور قرنیه تیره‌تر از قسمت درونی آن است. تشعشع نور را درون این قسمت به وضوح خواهید دید. درخشش درون چشم‌ها و نزدیک به مردمک را می‌توان با کمک پاک کن به وجود آورد. با دقت زیاد متوجه درشتی کره چشم می‌شوید.

حالت ابروها

مدل سیاه قلم کودک دارای ابروهایی پهن ولی کم پشت است. در قسمت تاج ابرو موهای ریز و سیاه را مشاهده می‌کنید که هر چه به سمت دم ابرو می‌روید تیره‌تر و تار موها بلندتر می‌شود.  با توجه به پف زیر ابرو پلک‌ها در این گودی زیر ابرو پنهان شده‌اند. با کمک پودر زغال سایه‌ی پشت پلک‌ها را ایجاد کنید.

بینی مدل سیاه قلم کودک

حالت بینی گوشتی و فاقد استخوان است. و همین طور سوراخ‌های بینی بزرگ هستند. برای طراحی بینی باید از قسمت پایین و بیرونی شروع به طراحی کنید و با کامل کردن قسمت پایین به سمت بالا بروید.

لب‌ها

فرم لب‌ها باریک و به اصطلاح بی شکل است. حالت‌ها لب‌ها به اصطلاح به سمت پایین متمایل است. گویی که کودک را دعوا کرده‌اند و حالت قهر به خود گرفته است. این حالت را با تیره‌تر کردن گوشته لب‌ها و ایجاد سایه روشن زیر لب‌ها می‌توان ایجاد نمود. لب‌ها رنگ پریده بوده و بنظر خشک می‌رسند. ممکن است این خشکی به خاطر گرمای هوا باشد.

در این قسمت طراحی لب سیاه قلم به سایه‌ی بالای لب‌ها توجه کنید. و با ایجاد تیرگی و روشنی کنار، خط روی پشت لب را به وجود آورید.

گردن

در قسمت گردن مدل سیاه قلم کودک به حالت بافت پوست باید توجه کرد و همین طور ایجاد سایه‌هایی درست برای نشان دادن رگ‌های کنار گردن.

در روی سینه دایره‌های روشنی را مشاهده می‌کنید که دارای سایزهای کوچک و بزرگی هستند. این دایره‌ها در واقع همان تابش نورهای عبور کرده از لابه لای بافت کلاه حصیری است. و این دایره‌های تابش نور را می‌توان به کمک پاک کن اتودی به وجود آورد. بعد از آن هم می‌توان به لباس مدل که یک تاپ با اشکال کودکانه است اشاره کرد. بر روی لباس هم علاوه بر دایره‌های سفید که طرح لباس است، دایره‌های تابشی را مشاهده می‌کنید.

بازوی سمت راست تصویر مدل سیاه قلم کودک دارای بخشی سایه تیره است که بخاطر سایه لبه‌های کلاه حصیری است. و در بخش پایین‌تر سایه روشن که نشان از تابش مستقیم نور خورشید است.

نقاط سختی و قوت طراحی نقاشی سیاه قلم

از سختی‌های مدل سیاه قلم کودک مشاهده شده می‌توان به نحوه کشیدن و نشان دادن حالت بافت کلاه حصیری و چشم‌های مدل اشاره کرد. ناگفته نماند که تمام حس موجود در تصویر مدل سیاه قلم درون چشم‌ها نهفته است. که با طراحی صحیح آن می‌توان تمام احساس درون تصویر را به بیننده منتقل کرد. و نقاشی رئال زیبایی را به تصویر کشید.

مدل سیاه قلم دختر جوان | طراحی پرتره دختر جوان چشم رنگی

یکی از دغدغه هایی که اکثر هنرجوهای نقاشی سیاه قلم با آن مواجه هستند، بعد از انتخاب وسایل سیاه قلم، انتخاب مدل مناسب برای طراحی است. نقاشی پرتره ای که برای مدل سیاه قلم مشاهده می کنید. یک پرتره نیم تنه با حالت صورت تمام رخ است. در این تصویر چهره دختره جوانی را مشاهده می کنید که دارای چشم ها و موهایی روشن است. همان طور که در تصویر مشاهده می کنید، موهای روشن به حالت کاملا لخت و صاف بوده و دارای قدی بلند است.

فهرست مطالب

موهای مدل سیاه قلم

موهای روشن در این تصویر دارای جلوه زیادی بوده و چشم بیننده تصویر را به سمت خود جلب می کند. بنابراین می توان از ان به عنوان نقطه قوت برای گیرایی بیشتر اثر استفاده کرد.

حالت گوش ها پنهان شده در زیر موها است. گوشواره آویز مثلثی را در گوش راست و دو عدد گوشواره حلقه ای در گوش سمت چپ وجود دارد. یکی از این گوشواره های حلقه ای در سمت بالای گوش و دیگری در پایین گوش است. استفاده از زیورآلات، نشاندهنده اهمیت دادن مدل به خود است. که زیبایی هایش را بیشتر در معرض نمایش می گذارد.

پیشانی دختر جوان

حالت پیشانی صاف و فاقد هر گونه چین و چروک و خطوط افقی و عمودی است که ممکن است بر اثر اخم ایجاد شود. این موضوع هم می تواند نشاندهنده رسیدگی مدل سیاه قلم به پوست خود باشد.

سایه هایی را در کناره های پیشانی و نزدیک به خط رویش موهای سر مشاهده می کنید که نشان از تیرگی پوست در این قسمت است.

دختر مدل نقاشی سیاه قلم ما دارای ابروهایی پرپشت ولی کوتاه بوده و ابروها نیز به رنگ روشن است. ولی این دو ابرو نامتقارن با هم هستند. به صورتی که ابروی سمت راست پرپشت تر جلوه می کند. این عدم تقارن باعث طبیعی جلوه کردن اثر هنری می گردد.

ابروی سمت راست دارای سایه ای زیر خود است. که با رنگ تیره نمایش داده شده و این سایه تیره تا قسمتی از بینی ادامه یافته است. ابروی سمت چپ دارای سایه هایی کمرنگ حتی در گوشه چشم است. حضور این سایه نشان می دهد که نوری از سمت راست در حال تابیدن است. صورت با حالت بیضی شکل به صورت کاملا صاف و با بافتی کاملا یکدست کشیده شده است. که این ویژگی کار طراحی شما را ساده تر می کند.

چشم های دختر جوان مدل سیاه قلم

با کمک حسی که درون چشم های مدل نهفته است می توان میزان اقتدار و اراده آن را درک نمود. چشم های روشن در کنار موهایی روشن، نمایانگر چهره های شرقی است. سفیدی درون چشم که همان بافت شبکیه چشم است، بسیار شفاف جلوه می کند.

قرنیه چشم

بافت قرنیه که بخش رنگی چشم را در بر می گیرد هم، دارای حاشیه ای دایره ای پررنگ و تیره است. رگه هایی از رنگ روشن در قسمت قرنیه مشاهده می شود. که این رگه های روشن درون چشم سمت چپ، در ناحیه چپ آن قرار دارد. در حالی که این رگه های داخل قرنیه در چشم راست، در نیم دایرهٔ پایین است.

قسمت مرکزی قرنیه چشم راست تیره تر از چشم چپ و پلک چشم سمت راست بسته تر و چشم ها تنگ تر از چشم چپ است. و به اصطلاح دارای چشم هایی به حالت گربه ای است.

خط چشم را در اطراف هر دو پلک مشاهده می کنیم و مداد چشم سیاه در هر دو چشم کشیده شده، علاوه بر آن ردپای مداد چشم سفید را در قسمت درونی پلک پایین هر دو چشم مشاهده می کنیم. که با استفاده از این ترفند می توانید برای تمییز دادن مژه ها از پلک پایین استفاده کنید.

مژه های مدل سیاه قلم

مژه ها به حالت نه خیلی بلند بوده و خیلی هم پرپشت نیستند. برای آرایش چشم از ریمل برای مژه ها استفاده شده است. اندکی سایه ولی روشن در قسمت روی پلک بالا و همین طور قسمت خارجی پلک پایین مشاهده می شود. خط رویش مژه ها هم به صورت نازک در هر دو چشم نشان داده شده است. اندکی سایه شاین را درون گوشه چشم مشاهده می کنیم. که به برجسته شدن چشم های مدل در طراحی کمک می کند.

در این طراحی مدل سیاه قلم، کشیدن چشم ها بیشترین قسمت سختی کار است. زیرا باید تمامی احساسات را به درستی به بیننده منتقل کند.

بینی مدل

بینی حالت کوچک و کمی گوشتی داشته و کاملا متناسب است. بدون هر گونه حالت استخوانی است. برای همین طراحی ساده تری را به نسبت خواهد داشت.

در نیمه راست صورت سایهٔ بیشتری از سمت چپ صورت مشاهده می کنیم. در قسمت سمت راست صورت بافت صاف و نرمی را مشاهده می کنید.

لب های دختر جوان مدل نقاشی سیاه قلم

در قسمت لب ها، لب ها حالت گوشتی داشته که باعث جذابیت زیادی در این مدل سیاه قلم شده است. با تیره کردن قسمت پشت لب و روشن کردن خط دور لب بالا موجب برجسته تر نشان دادن لب ها می شوید.

همین طور قسمت درونی لب را روشن می کنیم. با ایجاد رگه هایی سایه روشن درون سایه تیره لبها حالت گوشتی لب را بیشتر نشان می دهیم. در لب پایین خطوط تیره دور لب را در قوس پایینی مشاهده کرده و با ایجاد رگه های تیره تر در میان سایه روشن، لب را طبیعی تر جلوه می دهیم. حواستان به سایه زیر لب پایین باشد؛ زیرا علاوه بر قوس لب ها، حالت چانه کوچک را، زیباتر می کند.

قسمت گردن

در قسمت گردن و استخوان ترقوه، رنگ پوست تیره تر است. با ایجاد سایه در این قسمت حالت لاغری گردن را نشان داده و همین طور می توانید برجستگی استخوان ترقوه را با ایجاد سایه روشن به نمایش بگذارید. با رعایت سایه های این قسمت می توانید بخشی از استایل زیبای این مدل را به تصویر بکشید.

نقاط قوت نقاشی سیاه قلم

این مدل جذاب چشم و مو رنگی، مدل مناسبی برای نقاشی سیاه قلم شما هنرجوی عزیز محسوب شده و با استفاده از تکنیک سایه ها می توانید نقاشی بسیار زیبایی را خلق نمایید. نقاط قوت این تصویر چشم ها و لب ها محسوب می شود. که با رعایت همان تکنیک ها می توانید به راحتی مدل سیاه قلم گفته شده را طراحی کرده و چهره ای شرقی را به نمایش بگذارید.

صورت خیس در مدل سیاه قلم | قطره آب در نقاشی سیاه قلم

تصویری که این بار برای مدل سیاه قلم در نظر گرفته ام، تصویری از یک خانم با صورت خیس به عنوان مدل نقاشی سیاه قلم است.  طراحی صورت خیس در نقاشی سیاه قلم از جمله مهارت های دشوار در طراحی سیاه قلم چهره است. البته ناگفته نماند که اگر به خوبی طراحی شود، از نقاشی‌های هایپررئال بسیار زیبا محسوب می‌شود. زیرا حضور آب بر روی پوست، احساس زنده بودن را به بیننده القا می‌کند. در نتیجه نقاشی سیاه قلم را به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند.

فهرست مطالب

تفسیر مدل نقاشی سیاه قلم با صورت خیس

صورت خیس

موها

موهای مدل سیاه قلم، بلند و به رنگ مشکی بوده و به علت خیس بودن کاملاً نامرتب و آشفته شده است. در این قسمت با کشیدن تارهای موی جدا و گاه در هم رفته باید نامرتب بودن موها را در این مدل صورت خیس، به تصویر بکشید. وجود نقاطی روشن بر روی موهای سر، حضور قطرات آب را نشان می‌دهد.

با دنبال کردن سرچشمه آب که در تصویر از بالای سر مدل سیاه قلم سرازیر شده است، می‌توانیم رد آب را در قسمت‌های مختلف سر و صورت  ببینیم. آب در قسمت موهای سر، از بین فرق سر جاری شده و در دو قسمت آن روانه گشته است. آب از کناره‌های صورت بر روی موها جاری بوده و در کنار گردن حجم بیشتری از آب را بر روی موها مشاهده می‌کنیم. برای نشان دادن این حجم از آب می‌توانید از تکنیک سایه‌ها و زغال برای کشیدن سیاهی موها استفاده کنید.

پیشانی مدل سیاه قلم صورت خیس شده

در تصویر پیشانی بلندی را می‌بینید. که پر از کک و مک است. علت حضور کک و مک را هم می‌توان به روشنی زیاد پوست و قرار گرفتن در زیر نور خورشید باشد. در قسمت وسط پیشانی جریان مداوم آب را مشاهده می‌کنید. ولی در قسمت کناره‌های پیشانی و شقیقه‌ها، حجم کمتری از آب جریان دارد.

ابروها

ابروهایی کمانی و مشکی رنگ را در تصویر می‌بینید. که گویی با مدادی بر روی آن کشیده شده است تا پرپشت‌تر جلوه کند. البته مدل سیاه قلم صورت خیس، دارای ابروهای کم پشت است که با کمک مداد سیاه یا سایه‌های ابرو می‌خواسته این کم پشتی ابرو را پوشش دهد. و دو ابرو را قرینه نماید. فاصله بین دو ابرو از هم زیاد است. در زیر ابرو هم حضور سایه‌هایی به رنگ روشن را مشاهده می‌کنید.

چشم‌های مدل سیاه قلم صورت خیس

چشم‌ها با کمک سایه‌هایی کاملاً سیاه و مشکی پوشانده شده است. با استفاده از مژه‌های مصنوعی که کاملاً به چشم می‌آید، چشم‌ها را از حالت طبیعی خارج کرده است. مژه‌های مصنوعی کاملاً سیاه، براق و پرپشت است.

چشم سمت راست تصویر: این چشم کاملاً با جریان آب پوشیده شده است که با کمک سایه‌ی براق موجود بر روی پلک، قابل دیدن است. در اینجا هم می‌توانید برای به تصویر کشیدن این حجم آب از قطعه‌ای سایه روشن بروی حجم وسیعی از سایه مشکی که به نظر می‌رسد با کمک پودر زغال کشیده شده، استفاده نمود.

حضور آب زیادی را هم در قسمت کوچکی از پلک سمت چپ مشاهده می‌کنید.

بینی

ادامه کک و مک ها را بر روی بینی مدل سیاه قلم صورت خیس خواهید دید. گسترش کک و مک ها بر روی وسط بینی تا نزدیک به نوک بینی مشاهده می‌کنید. اما جریان آب از قسمت وسط دو ابرو از هم شکافته شده و در دو نیمه صورت ادامه می‌یابد و بر روی گردن جریان می‌یابد. بنابراین آب را بر روی قسمت میانی و نوک بینی نخواهید دید.

حالت بینی هم کوچک و کاملاً متناسب صورت است.

گونه‌های خیس شده مدل نقاشی سیاه قلم

در سمت راست صورت، جریان آب را در کنار بینی به صورت برق خاص و برآمده مشاهده می‌کنید. ادامه کک و مک ها را نیز در این قسمت می‌بینید. بخش وسیعی از گونه توسط دست پوشانده شده است. دستی که ناخون هایش فرنچ شده است.

حالت انگشتان دست، کشیده با ناخون های کوتاه شده است. بر روی دست حضور لکه‌ها و نقاطی تیره رنگ را مشاهده می‌کنید که نشان دهنده چروک شدن پوست به دلیل خم شدن دست است.

بر روی گونه حتی می‌توانید سایه دست را مشاهده کنید. با دقت زیاد و نحوه قرار گرفتن سایه‌ها متوجه منبع نور قوی، در بالای سر مدل سیاه قلم صورت خیس، خواهید شد. که به علت تابش این نور بر روی آب، درخشش بیشتری را با حضور آب بر روی پیشانی و گونه‌ها مشاهده می‌کنید.

نیمه سمت چپ تصویر صورت هم توسط جریان آب و کک و مک پوشانده شده است. در این قسمت گونه‌ها بیشتر در معرض دید بوده و انگشتان دست در راستای خط لبخند صورت قرار گرفته‌اند. مجدداً حضور سایه انگشتان را برروی صورت مشاهده می‌کنید. علاوه بر آن در قسمت نوک انگشتان به علت فشار انگشتان بر روی پوست صورت، حالت فرورفتگی را خواهید دید که با کمک سایه‌های مشکی کمرنگ به خوبی نمایش داده شده است. انگشتر الماس تراش خورده را در انگشت دوم می‌بینید که باید به دقت طراحی شود.

لب‌ها

لب‌ها کوچک و باریک بوده و نوعی بی رنگی را بر روی لب بالا مشاهده می‌کنید. که این بیرنگی را می‌توان با کمک خطوط روشن در بخش سایه زده شده به تصویر کشید. اما لب پایینی پررنگ‌تر بوده و در قسمت وسط لب حضور آب و به اصطلاح حالت تر شدگی لب را می‌بینید. ما بین دو لب هم دندان‌ها دیده می‌شوند. اما چانه مدل صورت خیس ما، کاملاً رنگ روشن پوست را نشان داده است.

نقاط قوت و سختی کار طراحی

سختی کار طراحی سیاه قلم مدل صورت خیس، نحوه به تصویر کشیدن آب و حجم آن در قسمت‌های مختلف صورت و مو است. که البته در صورت رعایت نکات و تکنیک‌های استفاده از پاک کن سیاه قلم می‌توانید نقاشی هایپررئال زیبایی را داشته باشید که نمایانگر حرفه‌ای بودن شما است.

وسایل سیاه قلم | لیست کامل ابزار سیاه قلم که هر طراحی باید بداند

وسایل سیاه قلم که قبل از شروع به کار طراحی سیاه قلم چهره باید تهیه کنید در این مقاله معرفی شده است. وسایلی که برای نقاشی سیاه قلم معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرد، وسایلی هستند که به راحتی در بازار ایران یافت می‌شود. سیاهرنگ در این مقاله به شما آموزش می دهد که چطور با وسایلی که روزانه ممکن است بارها دیده باشید، می‌توانید تصاویری زنده و زیبا را خلق کنید. طراحی تصاویری که دیگران را با آن متحیر کنید.

سیاه قلم یکی از تکنیک‌های جذاب و پرطرفدار نقاشی خصوصا نقاشی چهره انسان است. که در چند دهه اخیر مورد توجه هنر دوستان زیادی قرار گرفته شده است. با توجه به آثار باقی مانده از قرن هفتم هجری، مشخص است که از این تکنیک استفاده می‌شده است. اما اینکه تاریخچه دقیق آن چیست، اطلاعات دقیقی در دسترس نیست.

ابزار سیاه قلم که معمولاً برای طراحی یک مدل استفاده می‌شود، متفاوت است. اما در این لیست که در اختیار شما قرار داده ام، تمامی ابزار سیاه قلم چهره آورده شده است.

فهرست مطالب

قلم مو Brush

یکی از وسایل مورد نیاز سیاه قلم که بسیار کاربردی و الزامی است قلم مو به انگلیسی Brush نام دارد. در طراحی سیاه قلم برای محو کردن سایه ها و در کل سایه زدن یا استفاده از پودر ذغال و پودر کف دریا از قلمو با سایزهای مختلف استفاده می‌شود. برای طراحی سیاه قلم از قلم موهای پارس آرت سری ۱۱۱۱ استفاده کنید.

قلم مو Brush

نحوه استفاده از قلم مو

قلم مو ها دارای سایز مختلف با موهای طبیعی و مصنوعی هستند. قلم مو با موی طبیعی، موهایی نرم‌تر از قلم مو های با موی مصنوعی دارند.

قلم مو های ریز با شماره صفر و یک و دو را معمولاً بعد از تهیه باید موهایشان را کوتاه کنیم. برای این کار کافی است که حدود 2-3 میلی‌متر از بالای قسمت فلزی قلم مو را انتخاب کرده و به کمک کاتر موهایش را کوتاه کنیم. اگر با کاتر راحت نیستید می توانید این کار را به کمک یک قیچی کوچک بسیار تیز انجام دهید. حین کار مراقب انگشتان خود باشید.

از قلم موی باریک معمولاً برای کشیدن خطوط باریک و کوتاه درون چشم و کنار آن و بخش هایی که جزئیات مهم دارند استفاده می‌شود.

از قلم موهای پهن در سیاه قلم برای کشیدن خطوط باریک و بلندتر  و خطوط زیر چشم استفاده می‌شود.  این قلم موها به دلیل پهن بودن تیرگی پودر زغال را بهتر در خود نگه می‌دارند.

مداد کنته Conte Pencil

مداد کنته یکی دیگر از وسایل مورد نیاز سیاه قلم ، در جنگ ناپلئون به دلیل نبود گرافیت کشف شد. در طراحی به مداد کنته به انگلیسی Conte Pencil یا Charcoal Pencil یا Conte Drawing Pencil می گویند. با افزودن رنگدانه ها به رنگ های مختلف مداد کنته رنگی تولید می شود که دارای رنگ بندی گسترده ای است. مدادهای معمولی دارای مغزی از جنس گرافیت هستند. بر خلاف مدادهای معمولی، مغزی مداد کنته از جنس زغال است. برای طراحی سیاه قلم از مداد کنته سافت و مدیوم و هارد برند فابرکاستیل استفاده کنید.

مداد کنته Conte Pencil

ویژگی مداد کنته در اثر مات و غیر شفافی است که بر روی کاغذ می گذارد. به دلیل هسته رغالی، اثر آن بر روی سطح کاغذ یا مقوا براق نیست.

انواع مداد کنته

وقتی برای خرید مداد کنته به بازار مراجعه می کنید با اسامی و عبارات مختلفی روبرو می شوید:

  • مداد کنته گچی
  • مداد کنته چرب
  • مداد کنته سافت
  • مداد کنته مدیوم
  • مداد کنته هارد
  • کنته b3 پاریس
  • مداد کنته سفید

مداد کنته Conte Pencil با مداد زغالی Charcoal Pencil متفاوت است. مداد زغالی به دلیل استفاده از زغال در مغز تنها به رنگ سیاه (مشکی) موجود است. در صورتی که مداد کنته با وجود استفاده از زغال در مغز آن به رنگ های مختلف تولید می شود. به منظور خرید انواع مداد کنته Conte و آگاهی از قیمت و کسب اطلاعات لازم برای انتخاب صحیح، باید با مشخصات و ویژگی های انواع مداد کنته آشنا باشید.

زغال Charcoal و پودر زغال

در تکنیک هایی مانند سیاه قلم فتورئال یا سیاه قلم هایپررئال ، از زغال و پودر زغال آن برای طراحی استفاده می‌شود. در طراحی به زغال به انگلیسی Charcoal گفته می شود. زغال سیاهی مطلق و مخملی شکلی را به طرح می‌بخشد. علاوه بر آن پهنای بیشتری نسبت به مداد دارد. این وسیله از مواد طبیعی ساخته می‌شود. برای کشیدن سایه‌ها و طرح‌های وسیع کاربرد دارد، اما برای کشیدن جزئیات ناتوان است.

طراحی با زغال موجب ایجاد طرح‌هایی واقعی‌تر و احساسی‌تر می‌شود. زغال را معمولاً با سوزاندن چوب در شرایط کم اکسیژن تهیه می‌کنند. دلیل سختی و نرمی ذغال ها به این دلیل است که در کنار چوب سوخته شده از نوعی واکس و روغن هم استفاده می‌شود. که بنا به درصد استفاده از آن‌ها زغال نرم و سخت می‌شود. برای طراحی سیاه قلم از زغال با برند کرتاکالر نوع اکستراسافت استفاده کنید.

زغال کرتاکالر Cretacolor Charcoal

زغال به صورت‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • شمش زغال
  • مداد زغالی و فشرده شده
  • زغال نرم و استوانه‌ای شکل (زغال درخت تاک)
  • پودر زغال

پودر ذغال هم به صورت آماده قابل تهیه است و هم اینکه خوتان می توانید به راحتی آن را از زغال سخت تولید کنید. فقط کافی است که زغال سخت را با کمک رنده یا سمباده به حالت پودری در آورده و درون قوطی و در جای خشک و نسبتا خنک نگه داری کنید.

پاک کن Eraser

در طراحی سیاه قلم به پاک کن به انگلیسی Eraser گفته می شود که در طراحی سیاه قلم چهره یکی از ابزارهای مهم است. حتی برای یک طراح حرفه ای هم ممکن است مواقعی پیش بیاید که خطی را اشتباه رسم کرده باشد یا سایه ای را بیش از حد تیره کرده باشد. حتی ممکن است برای ایجاد برخی جلوه ها بی آنکه اشتباهی رخ داده باشد نیاز باشد از آن استفاده کند. پاک کن دارای انواع مختلفی بوده و طرز کار هریک متفاوت است:

  • پاک کن صابونی Art Gum Eraser
  • پاک کن معمولی لاستیکی Rubber Eraser
  • پاک‌کن معمولی وینیل Vinyl Eraser
  • پاک کن مثلثی فکتیس Factis
  • پاک کن مدادی یا پاک کن فرچه ای Pencil Eraser
  • پاک کن اتودی یا پاک کن فشاری Mechanical Eraser
  • پاک‌کن برقی یا پاک کن شارژی Electric Eraser
  • پاک کن خمیری Kneaded Eraser

پاک کن Eraser

برای آشنایی بیشتر و عمیق تر با ابزار پاک کن در طراحی سیاه قلم به مقاله ای که به همین نام قبلا در سایت منتشر شده است مراجعه کنید. در این مقاله اطلاعات دقیقی از انواع پاک کن های موجود در بازار و کاربرد هر یک و برندهای مطرح و نحوه خریداری آن ذکر شده است. همچنین نکاتی در مورد نحوه استفاده از انواع مختلف پاک کن در این مقاله آمده است.

محو کن Blending Stump

یکی از وسایل مورد نیاز سیاه قلم و کاربردی برای کشیدن نقاشی سیاه قلم و در کل برای طراحی، محو کن است. به محو کن به انگلیسی Blending Stump یا Belnding Tool می گویند. این وسیله برای محو کردن خطوط، سایه‌ها و گاهی هم برای ایجاد خطوط جدید و بافت، مورد استفاده قرار می‌گیرد. محو کن ، کاغذ لوله‌ای شکل و فشرده شده‌ای است که با کمک دستگاه‌های مدرن به صورت مداد در آورده شده و در دو سایز موجود است.

محو کن Blending Stumps

تورتیلون Tortillon

محو کن Blending Stump ها را می توانید با مارک کرتاکالر یا کنته و یا لیزا از بازار خریداری کنید. این محو کن ها معمولا برای محو کردن خطوط ترسیم شده یا ایجاد افکت در سطح گسترده تر استفاده می شوند. بر خلاف آنها نوع دیگری از محو کن ها به نام تورتیلون Tortillon یا تورتیلیون Tortillion وجود دارد که یک نوع وسیله ترسیم استوانه اس و معمولا دارای یک سر است. این نوع محو کن نیز از یک کاغذ فشرده پیچیده شده و بیشتر به منظور محو کردن ترسیم و خطوط ایجاد شده توسط رغال یا کنته و یا مداد استفاده می شود. در تصویر زیر یک مجموعه تورتیلون نشان داده شده است.

محو کن و تورتیلون Blending Stumps Tortillon

 

تفاوت محو کن Blending Stump و تورتیلون Tortillon در این است که اولا محو کن با شدت و فشار بیشتری نسبت به تورتیلون پیچیده شده است و ثانیا محو کن دو سر در دو انتها دارد در صورتی که تورتیلون فقط یک سر دارد.

کاغذ پوستی Parchment Paper

یک کاغذ نازک از جنس سلولوز است که از عبور برگه کاغذ نازک شده از یک محیط اسید سولفوریک یا کلرید روی تهیه می شود. این کاغذ دارای دو نوع براق و مات است که در طراحی سیاه قلم نتها از نوع مات آن استفاده می شود و نباید اشتباها نوع براق آن را خریداری کنید. نوع براق در صنعت شیرینی پزی استفاده می شود که به آن کاغذ کیک پزی هم گفته می شود.

در طراحی سیاه قلم چهره به کاغذ پوستی به انگلیسی  Parchment Paper گفته می شود.

کاغذ پوستی Parchment Paper

 

به کاغذ پوستی گاهی اوقات کاغذ شیشه نمای مات هم گفته می شود. برای خرید کاغذ پوستی مناسب برای سیاه قلم باید انواع کاغذ پوستی موجود در بازار را به خوبی بشناسید. خرید کاغذ مناسب معیارهایی دارد که اگر رعایت نشود کار طراحی سیاه قلم به شکل مناسبی پیش نخواهد رفت. بهتر است قبل از خرید از تفاوت بین کاغذ پوستی و کاغذ کالک و همچنین کاغذ مومی که به آن Wax Paper نیز گفته می شود به خوبی مطلع شوید.

دو اندازه معمول کاغذ پوستی که استفاده بیشتری در سیاه قلم دارند کاغذهای 100×70 و 50×70 هستند. این کاغذهای نازک قیمت چندانی ندارند و هر برگه 100×70 آن حدودا هزارتومان قابل خریداری در بازار است.

مقوای طراحی

مقوای مورد استفاده می‌تواند اشتنباخ باشد یا مقوای فابریانو الر 220 گرم. مقوای فابریانو الر Fabriano Elle Erre در یک سمت دارای حالت راه راه است و در سمت دیگر صاف و یکنواخت است و هیچگونه برجستگی ندارد. اما مقوای اشتنباخ Steinbach دارای رنگ کرم رنگ بوده که با استفاده از کنته سفید روی آن به رنگ آبی دیده می‌شود. برای طراحی سیاه قلم از برند فابریانو ۲۲۰ گرم استفاده کنید.

مقوای فابریانو الر ۲۲۰ گرم Fabriano Elle Erre 220gr

نکته مهم هنگام خریداری مقوای فاریانو این است که سعی کنید حتما با گرفتن مقوا به صورت باز و آزاد در سطح و تابش انعکاس نور محیط کوچکترین شکستگی های ممکن در مقوا را شناسایی کرده و از خرید آن خودداری کنید. مقوای خوب باید فاقد هر نوع شکستگی یا خراشیدگی جزیی یا کلی در سطح آن باشد. چرا که به طراحی آسیب وارد میکند و در کار نهایی قابل مشاهده است.

برای خرید مقوای فابریانو الر تقریبا همیشه ۲ سایز استاندارد پیش رو دارید. سایز 100×70 و سایز 50×70. در بازار تهران و در سال ۱۳۹۷ قیمت سایز بزرگتر آن حدودا ۸۰۰۰ تومان و قیمت تقریبی سایز کوچکتر آن ۴۵۰۰ تومان است. قیمت مقوای اشتنباخ هم در بازار مشابه مقوای فابریانو است و از این لحاظ اختلاف قیمت چندانی ندارند.

کاتر Cutter

کاتر یا ابزار برش، وسیله کاربردی و بسیار مفیدی است که هر هنرجوی طراحی سیاه قلم باید در جعبه ابزار خود همراه داشته باشد. از این ابزار برای تیز کردن مداد، زغال، پاک کن استفاده خواهید کرد. هنگامی که مقوای طراحی شما بزرگتر از سایز دلخواه است، برش مقوا را با کاتر انجام می دهید.

 

کاتر Cutter

کار به همینجا ختم نمی شود. در بعضی موارد مخصوصا در استفاده از قلم مو های سایز کوچک نیاز است تا به صورت مقطع سر موهای قلم مو را به طور یکنواخت کات بزنید و ببرید تا بتوانید هدایت بیتشری روی جزییات داشته باشید. در این مورد هم کاتر به کمک شما خواهد آمد. کاربردهای کاتر به همینجا ختم نمی شود و کاربردهای گسترده تری برای شما به عنوان یک هنرجوی طراحی سیاه قلم خواهد داشت.

پس به خاطر داشته باشید که یک کاتر خوب و با کیفیت بخرید تا برای همیشه همراه و کمک حال تان باشد.

پالت تخم مرغی Drawing Tray Color Palette

پالت تخم مرغی به انگلیسی Drawing Tray Color Palette یکی دیگر از وسایل مورد نیاز سیاه قلم است. پالت که به شکل تخم مرغی و از جنس پلاستیک است، خانه‌های کوچکی بر روی خود دارد. گاهی نیاز است که برای طرح های خود رنگ بسازیم. برای این کار  ذغال سخت را با کمک سمباده یا رنده به حالت پودر در می‌آوریم. علاوه بر آن کف دریا را هم آسیاب می‌کنیم. سپس پودر ذغال را با پودر کف دریا درون پالت تخم مرغی مخلوط می‌کنیم. برای به دست آوردن رنگ مورد نظر کافی است که درصد پودر ذغال و پودر کف دریا را تغییر دهیم تا طیف وسیعی از رنگ‌های خاکستری و نقره‌ای روشن را به راحتی ایجاد کنیم.

 

پالت تخم-مرغی Drawing Tray Color Palette

این پالت ها قیمت چندانی ندارند و چون ماده پلاستیکی کمی در ساخت آنها به کار رفته بسیار ارزان هستند. میتوانید با قیمت ۱۰ هزار تومان یا کمی بیشتر یک پالت تخم مرغی برای تهیه طیف های رنگی گسترده تهیه کنید و به کمک آن طرح های بی نظیری در نقاشی سیاه قلم خود ترسیم کنید.

کف دریا Cuttlebone

یکی از وسایل مورد نیاز سیاه قلم، کف دریا است. وسیله‌ای خیلی عجیب بنظر می‌رسد. اکثرا با شنیدن نام آن به این فکر می‌کنیم که یعنی از کف برای طراحی استفاده می‌شود. در مواردی هم بعضی به این فکر می‌کنند که حتماً وسیله‌ای است که از کف دریا استخراج می‌شود. اما هیچ کدام از این‌ها نیست.

 

کف دریا Cuttlebone

نرم تنی در آب‌های شور زندگی می‌کند که به غضروف قسمت پشتی این جاندار، کف دریا به انگلیسی Cuttlebone گفته می‌شود. نرم تنان که غذای ماهیان دریا را تأمین می‌کنند، وقتی می‌میرند توسط ماهی‌ها بلعیده می‌شوند. اما غضروف آن‌ها برای ماهیان قابل خوردن نیست. بنابراین به دلیل وزن کمی که دارند بر روی آب شناور می‌شوند. با امواج، کف دریا به ساحل آورده می‌شود. معمولاً در سواحل جنوبی کشور به وفور می‌توان، کف دریا را دید و جمع آوری کرد.

اما ما چگونه برای نقاشی سیاه قلم کف دریا را تهیه کنیم؟ کف دریا را می‌توانید به راحتی از عطاری ها تهیه کنید. کف دریا علاوه بر کاربردی که در سیاه قلم دارد، در صنعت بهداشت پوست هم کاربرد دارد. از آن برای کرم سازی و تهیه ماسک صورت استفاده می‌شود.

در نقاشی سیاه قلم و در بعضی طرح ها مایلیم که سایه روشنی داشته باشیم یا به قسمتی از طرح حجم بدهیم. در این صورت کف دریا را به صورت پودر درآورده و با پودر ذغال مخلوط کرده و به عنوان رنگ به کمک قلم مو استفاده می‌کنیم.

تخته شاسی

تخته شاسی یکی از ابزارهای طراحی است که معمولا از جنس چوب یا پلاستیک فشرده ساخته می شود و می توان از آن به عنوان زیر دستی استفاده کرد. اندازه این تخته ها معمولا با توجه به اندازه های استاندارد انواع کاغذ ساخته می شود. تخته شاسی در سایزهای مختلف 30×40 و  50×70 موجود است. که باید با توجه به کاغذ مورد استفاده جهت طراحی، سایز آن را انتخاب کنید.

 

تخته شاسی

اگر قصد طراحی بر روی سایز 50×70 دارید بهتر است از تخت شاسی یی استفاده کنید که از هر طرف حداقل ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر فاصله اضافه در اختیارتان قرار دهد.

بد نیست حین طراحی از چند برگه کاغذ اضافی زیر کاغذ اصلی زمینه کار استفاده کنید تا سفتی و سختی بیش از حد تخته مزاحم طراحی سیاه قلم شما نشود.

چسب کاغذی Masking Tape

از وسایل مورد نیاز سیاه قلم می‌توان به چسب اشاره کرد. که کاربرد زیادی هم دارد. اما چه نوع چسبی؟ مسلماً منظور ما چسب مایع نیست. چسب کاغذی به انگلیسی Masking Tape در سیاه قلم بسیار کاربرد دارد. چسب کاغذی به دلیل جنس کاغذی و ضخامتی که دارد، به راحتی قابل جدا کردن با دست بوده و مهم‌تر از آن اینکه به کاغذ نمی‌چسبد. از چسب کاغذی برای فیکس کردن طرح و عکس استفاده می‌شود.

 

چسب کاغذی Masking Tape

شاید با خودتان بگویید چرا از چسب شیشه‌ای استفاده نکنیم؟ علت آن است که اگر مقوای اشتنباخ را با این چسب به میز کار فیکس کنید، به هنگام جدا کردن چسب از مقوا و یا جدا کردن مقوا از روی میز کار، احتمال پارگی وجود دارد. همچنین ممکن است به دلیل چسبندگی زیاد چسب، لایه نازکی از سطح مقوا به همراه سطح چسبناک چسب شیشه ای کنده شود و طرح شما از بین برود.

چسب کاغذی ترکیب خاصی از مواد چسبنده دارد که باعث میشود به راحتی و حتی با گذشت زمان طولانی از روی سطح مقوا جدا شود.

سمباده Sandpaper

سمباده به انگلیسی Sandpaper یا به عبارت صحیح تر سنباده ، یک ابزار مفید برای تیز کردن ابزار طراحی سیاه قلم است. سیاهرنگ پیشنهاد می کند تا از ورق سمباده 150 ساختمانی برای تیز کردن محو کن، مداد کنته و … استفاده کنید. این عدد که نشان دهنده میزان زبری و خشن بودن سطح است باعث می شود تا لایه نازکی از سطح ابزار طراحی برداشته شود. در صورت تمایل میتوانید از سنباده های با اعداد بالاتر که نشان دهنده سطح نرم تر سمباده است استفاده کنید. یک سمباده با شاخص زبری سطح ۴۰۰ به اندازه ای نرم است که با دست کشیدن به سطح آن متوجه زبری آن نخواهید شد و احساس یک سطح بسیار نرم و صاف خواهید کرد.

مداد تراش Pencil Sharpener

مداد تراش به انگلیسی Pencil Sharpener وسیله ای است که حتما قبلا بارها از آن استفاده کرده اید. بنا به نوع مارک و برند و سایز دریچه ورودی مداد متفاوت هستند. جالب است بدانید که طیف وسیعی از مداد تراش ها در بازار وجود دارد و شما باید حین خرید تراش مناسب برای طراحی سیاه قلم حتما به این موضوع توجه کنید. تراشی که انتخاب می کنید باید تیغه ای تیز و یکنواخت و سالم داشته باشد. جنس این تیغه از فولاد ضد زنگ است که در نمونه های ارزان و بی کیفیت از آهن عادی ساخته می شود که به راحتی با قرار گیری در رطوبت محیط زنگ میزند و غیر قابل استفاده خواهد شد.

بهتر است یک تراش رومیزی و ۲ تراش دستی در سایز های متفاوت با جنس تیغه خوب تهیه کنید. همچنین حین خرید مداد تراش حتما به شیب و زاویه قرار گیری تیغه تراش توجه کنید.

پنبه Cotton

پنبه سفید بهداشتی از جمله وسایل مورد نیاز سیاه قلم است که برای محو کردن سایه ها در موارد زیادی کاربرد دارد. حتما یک بسته پنبه تمیز و سفید در کنار دیگر ابزار خود به همراه داشته باشید. این ابزار ساده به شما کمک میکند که بتوانید به راحتی بخش هایی از طرح را که نیاز به محو گسترده و یکنواخت در سطح دارند به خوبی اجرا کنید.

محو کن Blending Stump و تورتیلون Tortillon در سیاه قلم چه تفاوتی دارند؟

محو کن و تورتیلون دو ابزار مهم در طراحی سیاه قلم هستند که هر هنرجویی باید در مورد آن ها بداند و بتواند آن ها را از هم تشخیص دهد. این وسایل برای محو کردن اثر مداد یا پودر زغال بر روی طرح و یا ایجاد افکت بر روی کار مورد استفاده قرار می گیرند. این ابزارها در بین ابزارهای رایج طراحی سیاه قلم چهره کمتر شناخته شده هستند. چرا که مورد کاربرد آن ها بسیار خاص است. این موضوع مخصوصا در مورد تورتیلون مصداق دارد چرا که کمتر هنرجویی با این ابزار به صورت دقیق آشناست و تقاوت آن را با محو کن به خوبی می داند.

فهرست مطالب

محو کن Blending Stump

یکی از وسایل الزامی در طراحی سیاه قلم چهره در این سبک نقاشی، محو کن یا Blending Stump است. نام دیگر محو کن به انگلیسی Paper Stump است. این وسیله که با نام Belnding Tool هم در بازار شناخته می شود برای محو کردن ترسیم ها و آثار زغال و یا مداد بر روی کاغذ طراحی و ایجاد سایه‌ها در قسمت هایی از طرح که مایلیم سایه طبیعی تر به نظر برسد مورد استفاده قرار می گیرد.

 

محو کن Blending Stumps

محو کن ، لوله‌ای کاغذی است که به اندازه زیادی آن را تحت فشار قرار داده اند تا به شکل استوانه در آید. در طراحی بعضی وقت ها برای ایجاد یک خط تازه یا ایجاد اثری شبیه به بافت پوست بر روی صورت مدل نقاشی، می توانیم از محو کن استفاده کنیم.

استفاده از محو کن ساده است. کافی است ابتدا میزان تیزی نوک محو کن را مطابق دلخواه خود با استفاده از سطح سمباده تنظیم کنیم و سپس به آرامی محو کن را بر روی بخش هایی که با زغال کشیده ایم قرار دهیم و به آهستگی حرکت دهیم.

تنها نکته در مورد استفاده از محو کن این است که باید دقت کنید قسمت هایی که آن رو بر روی کاغذ قرار میدهید به اندازی زیاد زغال یا کنته جذب نکرده باشند چرا که محو کن نمیتواند مقدار زیادی پودر زغال را از طرح کار جمع کند و باعث کثیف شدن سطح طراحی می شود.

تورتیلون Tortillon یا تورتیلیون Tortillion

این وسیله هم در حقیقت نوع دیگری از محو کن است و جنس آن نیز از کاغذ فشرده و پیچیده شده است. در شکل زیر تعدادی تورتیلیون مشخص شده است. تفاوت محو کن Blending Stump و تورتیلیون Tortillion در شدت و فشار  پیچش آنهاست. محو کن بسیار بیشتر از تورتیلون تحت فشار و فشردگی پیچیده شده است در حالی که تورتیلون با فشردگی کمتری پیچیده شده به اندازه ای که پله های کاغذ لوله شده را به راحتی میتوانید تشخیص دهید.

 

تورتیلون Tortillon

گذشته از آن، محو کن معمولا به شکل دو سر تولید می شود در حالی که تورتیلون فقط یک سر دارد و به این لحاظ تشخیص آن دو از هم بسیار آسان است.

خرید محو کن و تورتیلون

محو کن همانند سایر وسایل مورد نیاز سیاه قلم، در تنوع و مارک‌های مختلف در بازار قابل خریداری است. که از نظر درجه کیفی و قیمت دسته بندی می‌شود. از بین برندهای مختلف آن بیشترین کیفیت مربوط به محو کن کنته Conte Blending Stump است و بعد از آن، برند کرتاکالر Cretacolor و مونالیزا Monalisa کیفیت خوبی دارد. برندهای متفرقه دیگری که در بازار موجود است دارای کیفیت مناسبی نیستند.

سعی کنید این ابزار را از برندهای هندی مثل کوه نور (که اظهار می کنند کشور مبدا برندشان جمهوری چک است) خریداری نکنید. تجربه نشان داده بجز دور ریختن پول، خسارت زیادی به سطح کار و طراحی شما وارد می کنند. لذا سیاهرنگ خرید برندهای متفرقه را اصلا توصیه نمیکند. گرچه هیچ اختلاف قیمت زیادی هم در این بین در کار نیست. مثلا محو کن کوه نور در محدوده ۱۰ هزار تومان تا ۱۵ هزار تومان است. در صورتی که با هزینه حدودا ۲۰ هزار تومانی میتوانید از برند کرتاکالر خریدی مطمئن تر انجام دهید.

نگهداری و تیز کردن

گفته می‌شود که برای تیز کردن این ابزار می‌توانید از کاتر و سمباده استفاده کنید. اما بنا به تجربه، سیاهرنگ کاتر را به هیچ عنوان به هنرجویان پیشنهاد نمی‌کند. همواره تأکید داریم که از ورق سمباده 150 ساختمانی برای تیز کردن سر محو کن استفاده کنید. برای خریداری این سمباده می توانید به فروشگاه های رنگ و ابزار در شهر خود مراجعه کنید.

زمانی که از سمباده برای تیز کردن سر آن استفاده می‌کنید، سر آن حالت مخملی خیلی خوبی پیدا می‌کند. این حالت مخملی برای محو کردن سایه‌ها و خطوط بسیار مناسب است. در حالی که استفاده از کاتر موجب خراب شدن سر آن می‌شود.

مداد کنته Conte | قیمت و مشخصات انواع مداد کنته

مداد کنته به انگلیسی Conte Drawing Pencil یک نوع مداد ترسیم و نقاشی است که از ترکیب پودر گرافیت یا زغال با موم یا خاک رس به صورت فشرده شده و با سطح مقطع مربع در آمده و داخل یک بدنه نگهدارنده از جنس چوب قرار گرفته است. این نوع مداد برای اولین بار در سال ۱۷۹۵ توسط نیکلاس ژاک کنته و به درخواست لازار کارنو ریاضی دان فرانسوی و رئیس مجلس سفلای فرانسه اختراع شد.

جمهوری فرانسه در آن زمان تحت محاصره بود و امکان واردات حجم زیادی از گرافیت از بریتانیا که منبع اصلی تولید گرافیت بود را نداشت. کارنو از کنته خواست تا مدادی بسازد که به مواد اولیه خارجی وابستگی کمتری داشته باشد. پس از چند روز تحقیق و آزمایش، کنته ایده ترکیب پودر گرافیت با خاک رس و فشرده سازی آن بین دو قطعه چوب به صورت یک استوانه کامل را مطرح کرد.

فهرست مطالب

انواع مداد کنته

انواع مختلف مداد کنته در بازار با نام های زیر شناخته می شوند. سیاهرنگ به معرفی انواع مختلف کنته و کاربردها و جزئیات هر یک از آن ها پرداخته است. رنگ های شارپ و غنی کنته به خوبی اب هم ترکیب می شوند و طیف وسیعی از طرح ها و افکت ها به راحتی قابل پیاده سازی بر روی کاغذ طراحی است.

مداد شمعی کنته Conte Crayon

مداد شمعی کنته Conte Crayon

این نوع کنته به صورت مداد شمعی Conte Crayon در بازار موجود است. قطعات حدود ۱۰ سانتیمتری که سطح مقطع مربع شکل دارند و فاقد پوشش چوبی مدادی شکل هستند. در تماس با پوست دست ممکن است دست های شما را کمی رنگی و آلوده کنند. استفاده اصلی از این نوع کنته در ترسیم بافت های پهن یک دست با پهنای کامل مداد شمعی کنته بر روی کاغذ یا مقوای طراحی و یا ترسیم خطوط نازک با لبه طولی این نوع مداد شمعی هاست که در تصوایر زیر قابل مشاهده است.

ترسیم بافت با پهنای طولی مداد شمعی کنته Conte Crayon Filling

در تصویر زیر نحوه استفاده از مداد شمعی کنته Conte Crayon برای ایجاد خطوط موازی طولی با لبه طولی تیز مداد شمعی کنته نشان داده شده است.

 

مداد کنته سافت Soft Conte

مداد کنته سافت یا کنته روغنی Oil Conte همان طور که از نامش پیداست، دارای مغز نرم تری نسبت به مدل های دیگر کنته است. این کنته دارای تیرگی بی نظیری است که باعث جلوه هر چه بیشتر تصاویر طرح زده شما می‌شود. برای همین از این کنته با برند فابرکاستل با عنوان پادشاه سیاه قلم معمولاً یاد می‌گردد. البته مداد کنته سافت دارای روغن کمتری نسبت به مدل کنته پاریس است.

مداد کنته مدیوم Medium Conte

این نوع کنته دارای روغن کمتری نسبت به نوع سافت و روغن بیشتری نسبت به کنته هارد یا کنته زغالی است.

مداد کنته هارد Hard Conte

کنته هارد یا مداد کنته زغالی مدادی است که دارای مغز فشرده‌تر و سخت‌تری است. این مداد کنته دارای روغن کمتری نسبت به دیگر انواع است. در نتیجه برای طرح هایی که نیاز به رنگ سیاه کمرنگ و سختی بیشتری دارند، مناسب است. از کنته هارد یا زغالی برای کشیدن تارهای مو و گاهی هم خطوط نازک و ظریف استفاده می‌شود. این مداد کنته با مغز فشرده‌ای که دارد کیفیت بالایی را به طراحی سیاه قلم شما می‌بخشد.

مداد کنته پاریس Conte Paris

این مداد کنته با برند پاریس در بازار عرضه می‌شود. کنته پاریس به دلیل داشتن روغن بیشتر نسبت به دو مدل کنته سافت و هارد، دارای رنگ سیاهی با تیرگی زیاد است. برای همین از کنته پاریس به عنوان رنگ پالت در طراحی‌ها استفاده می‌شود.

 

مداد کنته پاریس Conte Paris Pencil

گاهی نمی‌توانیم خطوط خیلی ظریف را با کنته بکشیم، در این صورت از مداد استدلر استفاده می‌کنیم.

مداد کنته سفید White Conte

از مداد کنته فابرکاستل ملایم یا به اصطلاح مدیوم معمولاً استفاده می‌کنند. که کنته سفید برای ایجاد امواج نوری و کنتراست بیشتر در طرح‌ها استفاده می‌شود. همچنین در طراحی بافت صورت هم کاربرد دارد. گاهی پیش می‌آید که طرحی را زده و قسمتی را با پاک کن، پاک می‌کنیم. اما آن مناطق بعد از پاک کردن خطوط شفافیت و درخشندگی مورد انتظار ما را ندارد. در این صورت می‌توانید از کنته سفید استفاده کنید.

 

مداد کنته سفید White Conte Drawing Pencil

نکته: استفاده از کنته سفید بر روی مقوای اشتنباخ، که به رنگ شیری یا کرم رنگ است، موجب تغییر رنگ آن می‌شود. این تغییر رنگ به سمت آبی متمایل است.

برای ایجاد درخشندگی همچنین می‌توان از پاستل گچی استفاده نمود. اما این وسیله به دلیل استوانه‌ای بودن، به اندازه کنته سفید، کاربردی نیست. به دلیل حالت استوانه‌ای که دارد، به سختی می‌شود برای کشیدن مو از آن استفاده کرد.

گاهی هم از راپید سفید برای ایجاد کنتراست در طراحی‌ها استفاده می‌شود.

کاربرد مداد کنته در سیاه قلم

مداد کنته در طراحی سیاه قلم و همچنین دیگر انواع طراحی و نقاشی کاربرد وسیعی دارد. می توان به کمک آن پرتره های بسیار زیبا یا منظره های متنوع ترسیم و نقاشی کرد. همچنین می توان از آن در اسکچ Scetch یا اسکیس یا طرح اولیه کمک گرفت. می توان از این نوع مداد در ایجاد کنتراست زیاد بر روی کاغذ یا مقوای طراحی سفید و یا رنگی به راحتی استفاده کرد.

 

مداد کنته رنگ بندی Conte Crayon Pencil Colors

رنگ های رایج مداد کنته موجود در بازار سیاه یا مشکی، قهوه ای، شرابی، سرخ و همچنین رنگ سفید است. همچنین مداد کنته را می توانید در گستره وسیع تری از رنگ ها از بازار تهیه کنید.

 

رنگ آمیزی با مداد کنته بر روی مقوا Coloring with Conte Drawing Crayon

اثر مداد کنته به راحتی بر روی هر نوع کاغذ یا مقوای طراحی ایجاد می شود و و رنگ خطوط ترسیم شده به وسیله این نوع مداد به راحتی با هم ترکیب می شوند. در صورتی که مداد کنته به خوبی تیز شده باشد میتوانید کوچکترین جزئیات را به کمک آن ترسیم کنید. در صورتی که نوک مداد کند شده باشد یا عمدا آن را کند بتراشید با فشار آن بر سطح کاغذ یا مقوا حین طراحی سیاه قلم میتوانید اثر مات و نسبتا ضخیم ایجاد کنید.

قیمت مداد کنته

در طراحی سیاه قلم چهره برای خرید مداد کنته بهتر است به سراغ برند فابرکاستل و یا برند کرتاکالر بروید. در سال ۱۳۹۷ قیمت یک عدد مداد کنته روغنی کرتاکالر حدودا بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان است. این قیمت در مورد مداد کنته فابرکاستل حدودا بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان است. پارامتر موثر در قیمت کنته غیر از برند و مارک محصول، روغنی بودن آن و میزان ترکیبات واکس به کار رفته در آن است. همچنین قیمت کنته های رنگی اندکی با قیمت کنته های سیاه در زمان خرید متفاوت است.

نکته ای که هنگام خرید مداد کنته باید به آن توجه کنید سطح مقطع مداد است. مدادها در دو نوع مقطع گرد و مقطع شش گوش طراحی و تولید می شوند.ضمنا هر چه ضخامت مغز کنته بیشتر باشد از کیفیت بالاتری برخوردار است و هنگام طراحی هنرمند را اذیت نمی کند.

کاغذ پوستی مناسب برای سیاه قلم

کاغذ پوستی که با نام کاغذ شیشه ای مات یا کاغذ شیشه نمای مات هم شناخته می شود. کاغذی است نسبتا نازک از جنس سلولوز که برای طراحی اولیه مورد استفاده قرار می گیرد. ویژگی این کاغذ قابلیت خوب عبور نور از آن است به شکلی که می توان تصویر زیر آن را تا اندازه خوبی به راحتی دید. این نوع کاغذ در انگلیسی Parchment Paper نام دارد.

فهرست مطالب

قیمت کاغذ پوستی

برای خرید کاغذ پوستی ارزان دو اندازه معمول کاغذ پوستی که استفاده بیشتری در سیاه قلم دارند کاغذهای 100×70 و 50×70 هستند. این کاغذهای نازک قیمت چندانی ندارند. قیمت کاغذ پوستی هر برگه 100×70 آن در سال ۱۳۹۷ بین ۱۰۰۰ تومان تا ۲۰۰۰ تومان قابل خریداری در بازار است.

انواع کاغذ پوستی را می توانید هم به صورت رول و هم به صورت برش خورده تهیه کنید. نوع برش خورده در ابعاد 50×70 و 100×70 در بازار موجود است. این نوع کاغذ در بندهای ۵۰۰ برگی با وزن تقریبی ۱۳ کیلوگرم بسته بندی می شوند.

به منظور دور ریز کمتر و کاهش هزینه خرید کاغذ پوستی سیاهرنگ به شما توصیه می کند از کاغذ های برش خورده در قطع های 100×70 و 50×70 استفاده کنید. اگر کاغذ پوستی را به صورت بسته بندی تهیه کنید قیمت آن خیلی ارزان تمام می شود و میتوانید به ازای هر برگ تنها ۵۰۰ تومان بپردازید. این در صورتی است که ۱۰۰ تا ۲۰۰ برگه را به صورت یکجا در یک بسته خریداری کنید.

ویژگی های کاغذ پوستی خوب

یک کاغذ پوستی خوب باید دارای ویژگی هایی باشد تا بتواند به عنوان یک ابزار تکمیلی در طراحی سیاه قلم چهره مورد استفاده قرار گیرد.

کاغذ‌ پوستی‌ خوب Good Parchment Paper

رنگ سفید و شفاف

رنگ کاغذ پوستی باید سفید باشد و در همه جای کاغذ به صورت یکنواخت دیده شود. برخی از انواع کاغذ پوستی ارزان به رنگ زرد در بازار موجود هستند که نباید از این نوع خرید کنید. کاغذ پوستی که سفید و شفاف نیست علاوه بر مقاومت پایین در برابر شکستگی و پارگی احتمالی، به علت عدم عبور کامل طیف نور، سبب می شوند نتوانید طرح را به طور کامل ترسیم و منتقل کنید.

عدم وجود شکستگی

یک کاغذ پوستی مناسب برای طراحی نباید دارای شکستگی در سطح خود باشد. این نشانه این است که کاغذ پوستی کاملا سالم است. شکستگی در سطح کاغذ سبب می شود تا نتوانید طرح را به طور دقیق منتقل کنید.

ضخامت کاغذ پوستی

کاغذ باید نسبتا نازک باشد به شکلی که تصویر و خطوط نازک و درشت به راحتی از پشت آن دیده شود و قابل رویت باشد. درست به همین دلیل است که نام دیگر این کاغذ، کاغذ شیشه ای مات است. البته نباید در این مورد زیاده روی کنید. کاغذ پوستی که بسیار نازک باشد ممکن است حین کار طراحی یا انتقال طرح پاره یا سوراخ شود.

انواع نامرغوب کاغذ پوستی ضخامت زیاد و نا یکنواختی دارند. این ضخامت زیاد ممکن است سبب شود طیف کامل نور از آن به خوبی عبور نکند و بنابراین نتوانید طرح سیاه قلم را به طور صحیح با کلیه جزئیات ترسیم و منتقل کنیم.

زبری سطح کاغذ

سطح کاغذ باید به اندازه کافی زیر باشد تا مداد به خوبی روی سطح آن بماند و تاثیر بگذارد. همچنین این مساله کمک می کند تا هنگام استفاده از پاک کن، اثر خط و ترسیم با مداد سیاه روی سطح کاغذ نماند.

از انواع شفاف یا براق کاغذ پوستی اصلا استفاده نکنید. کاغذ پوستی باید حتما از نوع مات باشد.

تفاوت کاغذ پوستی با کاغذ مومی

کاغذ مومی یا کاغذ واکس یا کاغذ پارافین که در انگلیسی به Wax Paper شناخته می شود نوعی از کاغذ است که سطح آن با واکس یا موم پوشانده شده است. سطح این نوع کاغذ به منظور مقاومت در برابر نفوذ رطوبت با موم اندود شده است. تاریخچه موم اندود کردن سطح کاغذ به اوایل قرن ۱۹ میلادی بر میگردد که در آن زمان با استفاده از موم زنبور این کار انجام می شده.

نوع خاصی از این کاغذ که برای استفاده دز صنایع غذایی تولید می شود با نام کاغذ مومی فود گرید Food Grade Wax Paper شناخته می شود. نام دیگر آن Greaseproof paper است. در این نوع کاغذ از نوع خاصی از موم که مشکلات بهداشتی در تماس با مواد خوراکی ایجاد نکند استفاده می شود. تحمل حرارتی این نوع کاغذ کمتر از کاغذ پوستی است. لذا در مواردی که نیاز است کاغذ با مواد غذایی داغ نظیر نان پخته شده در تماس باشد بهتر است از کاغذ پوستی استفاده شود.

کاغذ مومی Wax Paper

مصرف دیگر این کاغذ در پیچش تیغ است. تیغ هایی که در انواع خودتراش قرار می گیرند برای تیز ماندن و جلوگیری از زنگ زدگی در لفاف نازکی از کاغذ مومی پیچیده می شوند.

تفاوت کاغذ پوستی با کاغذ کالک

دقت کنید که این نوع کاغذ با کاغذ کالک متفاوت است. کاغذ کالک دارای یک سمت براق و یک سمت مات است و در طراحی سیاه قلم استفاده از آن رایج نیست. کاغذ کالک در بازار به نام کاغذ شفاف یا Transparent Paper هم شناخته می شود. وزن سطحی رایج آن ۹۲ گرم بر متر مربع و ۱۱۲ گرم بر متر مربع است. در صورتی که به دنبال خرید این نوع کاغذ هستید برند شناخته شده آلمانی دیاموند Diamant رو به شما پیشنهاد میکنم که تصویر اون رو در زیر میتونید ببینید:

کاغذ کالک دیاموند Transparent Paper Diamant

تفاوت کاغذ پوستی با کاغذ شیشه ای

کاغذ شیشه ای که در انگلیسی به Glassine Paper نامیده می شود نوعی از کاغذ صاف و براق است که در برابر عبور هوا و آب و روغن مقاوم شده است. معمولا در دانسیته های بین ۵۰ تا ۹۰ گرم در متر مربع تولید می شود.

استفاده اصلی این کاغذ برای ایجاد سطوحی موقتی برای نگهداری برچسب هاست. سطح برچسب علیرغم آغشته شدن به ماده چسبناک به سطح کاغذ شیشه ای نمی چسبد. بنابراین میتوانید برچسب را از روی آن بردارید و به یک سطح دائمی مانند کاغذ بچسبانید.

این نوع کاغذ همچنین برای نگهداری از نقاشی اکریلیک در برابر نفوذ گرد و غبار مورد استفاده قرار می گیرد. این کاغذ در طراحی سیاه قلم کاربردی ندارد.

 

کاغذ شیشه ای Glassine Paper