کاغذ پوستی Parchment Paper

کاغذ پوستی مناسب برای سیاه قلم

کاغذ پوستی که با نام کاغذ شیشه ای مات یا کاغذ شیشه نمای مات هم شناخته می شود. کاغذی است نسبتا نازک از جنس سلولوز که برای طراحی اولیه مورد استفاده قرار می گیرد. ویژگی این کاغذ قابلیت خوب عبور نور از آن است به شکلی که می توان تصویر زیر آن را تا اندازه خوبی به راحتی دید. این نوع کاغذ در انگلیسی Parchment Paper نام دارد.

فهرست مطالب

قیمت کاغذ پوستی

برای خرید کاغذ پوستی ارزان دو اندازه معمول کاغذ پوستی که استفاده بیشتری در سیاه قلم دارند کاغذهای 100×70 و 50×70 هستند. این کاغذهای نازک قیمت چندانی ندارند. قیمت کاغذ پوستی هر برگه 100×70 آن در سال ۱۳۹۷ بین ۱۰۰۰ تومان تا ۲۰۰۰ تومان قابل خریداری در بازار است.

انواع کاغذ پوستی را می توانید هم به صورت رول و هم به صورت برش خورده تهیه کنید. نوع برش خورده در ابعاد 50×70 و 100×70 در بازار موجود است. این نوع کاغذ در بندهای ۵۰۰ برگی با وزن تقریبی ۱۳ کیلوگرم بسته بندی می شوند.

به منظور دور ریز کمتر و کاهش هزینه خرید کاغذ پوستی سیاهرنگ به شما توصیه می کند از کاغذ های برش خورده در قطع های 100×70 و 50×70 استفاده کنید. اگر کاغذ پوستی را به صورت بسته بندی تهیه کنید قیمت آن خیلی ارزان تمام می شود و میتوانید به ازای هر برگ تنها ۵۰۰ تومان بپردازید. این در صورتی است که ۱۰۰ تا ۲۰۰ برگه را به صورت یکجا در یک بسته خریداری کنید.

ویژگی های کاغذ پوستی خوب

یک کاغذ پوستی خوب باید دارای ویژگی هایی باشد تا بتواند به عنوان یک ابزار تکمیلی در طراحی سیاه قلم چهره مورد استفاده قرار گیرد.

کاغذ‌ پوستی‌ خوب Good Parchment Paper

رنگ سفید و شفاف

رنگ کاغذ پوستی باید سفید باشد و در همه جای کاغذ به صورت یکنواخت دیده شود. برخی از انواع کاغذ پوستی ارزان به رنگ زرد در بازار موجود هستند که نباید از این نوع خرید کنید. کاغذ پوستی که سفید و شفاف نیست علاوه بر مقاومت پایین در برابر شکستگی و پارگی احتمالی، به علت عدم عبور کامل طیف نور، سبب می شوند نتوانید طرح را به طور کامل ترسیم و منتقل کنید.

عدم وجود شکستگی

یک کاغذ پوستی مناسب برای طراحی نباید دارای شکستگی در سطح خود باشد. این نشانه این است که کاغذ پوستی کاملا سالم است. شکستگی در سطح کاغذ سبب می شود تا نتوانید طرح را به طور دقیق منتقل کنید.

ضخامت کاغذ پوستی

کاغذ باید نسبتا نازک باشد به شکلی که تصویر و خطوط نازک و درشت به راحتی از پشت آن دیده شود و قابل رویت باشد. درست به همین دلیل است که نام دیگر این کاغذ، کاغذ شیشه ای مات است. البته نباید در این مورد زیاده روی کنید. کاغذ پوستی که بسیار نازک باشد ممکن است حین کار طراحی یا انتقال طرح پاره یا سوراخ شود.

انواع نامرغوب کاغذ پوستی ضخامت زیاد و نا یکنواختی دارند. این ضخامت زیاد ممکن است سبب شود طیف کامل نور از آن به خوبی عبور نکند و بنابراین نتوانید طرح سیاه قلم را به طور صحیح با کلیه جزئیات ترسیم و منتقل کنیم.

زبری سطح کاغذ

سطح کاغذ باید به اندازه کافی زیر باشد تا مداد به خوبی روی سطح آن بماند و تاثیر بگذارد. همچنین این مساله کمک می کند تا هنگام استفاده از پاک کن، اثر خط و ترسیم با مداد سیاه روی سطح کاغذ نماند.

از انواع شفاف یا براق کاغذ پوستی اصلا استفاده نکنید. کاغذ پوستی باید حتما از نوع مات باشد.

تفاوت کاغذ پوستی با کاغذ مومی

کاغذ مومی یا کاغذ واکس یا کاغذ پارافین که در انگلیسی به Wax Paper شناخته می شود نوعی از کاغذ است که سطح آن با واکس یا موم پوشانده شده است. سطح این نوع کاغذ به منظور مقاومت در برابر نفوذ رطوبت با موم اندود شده است. تاریخچه موم اندود کردن سطح کاغذ به اوایل قرن ۱۹ میلادی بر میگردد که در آن زمان با استفاده از موم زنبور این کار انجام می شده.

نوع خاصی از این کاغذ که برای استفاده دز صنایع غذایی تولید می شود با نام کاغذ مومی فود گرید Food Grade Wax Paper شناخته می شود. نام دیگر آن Greaseproof paper است. در این نوع کاغذ از نوع خاصی از موم که مشکلات بهداشتی در تماس با مواد خوراکی ایجاد نکند استفاده می شود. تحمل حرارتی این نوع کاغذ کمتر از کاغذ پوستی است. لذا در مواردی که نیاز است کاغذ با مواد غذایی داغ نظیر نان پخته شده در تماس باشد بهتر است از کاغذ پوستی استفاده شود.

کاغذ مومی Wax Paper

مصرف دیگر این کاغذ در پیچش تیغ است. تیغ هایی که در انواع خودتراش قرار می گیرند برای تیز ماندن و جلوگیری از زنگ زدگی در لفاف نازکی از کاغذ مومی پیچیده می شوند.

تفاوت کاغذ پوستی با کاغذ کالک

دقت کنید که این نوع کاغذ با کاغذ کالک متفاوت است. کاغذ کالک دارای یک سمت براق و یک سمت مات است و در طراحی سیاه قلم استفاده از آن رایج نیست. کاغذ کالک در بازار به نام کاغذ شفاف یا Transparent Paper هم شناخته می شود. وزن سطحی رایج آن ۹۲ گرم بر متر مربع و ۱۱۲ گرم بر متر مربع است. در صورتی که به دنبال خرید این نوع کاغذ هستید برند شناخته شده آلمانی دیاموند Diamant رو به شما پیشنهاد میکنم که تصویر اون رو در زیر میتونید ببینید:

کاغذ کالک دیاموند Transparent Paper Diamant

تفاوت کاغذ پوستی با کاغذ شیشه ای

کاغذ شیشه ای که در انگلیسی به Glassine Paper نامیده می شود نوعی از کاغذ صاف و براق است که در برابر عبور هوا و آب و روغن مقاوم شده است. معمولا در دانسیته های بین ۵۰ تا ۹۰ گرم در متر مربع تولید می شود.

استفاده اصلی این کاغذ برای ایجاد سطوحی موقتی برای نگهداری برچسب هاست. سطح برچسب علیرغم آغشته شدن به ماده چسبناک به سطح کاغذ شیشه ای نمی چسبد. بنابراین میتوانید برچسب را از روی آن بردارید و به یک سطح دائمی مانند کاغذ بچسبانید.

این نوع کاغذ همچنین برای نگهداری از نقاشی اکریلیک در برابر نفوذ گرد و غبار مورد استفاده قرار می گیرد. این کاغذ در طراحی سیاه قلم کاربردی ندارد.

 

کاغذ شیشه ای Glassine Paper

Your thoughts (6 thought)

  1. مرسي بابت سايت خوبتون. ببخشيد ميشه در سياه قلم به جاي كاغذ پوستي از كاغذ كالك استفاده كنيم؟

    1. ممنون از نظرتون. راستش نه. کاغذ پوستی باید دو روی مات داشته باشه و کاغذ کالک چون دارای یک روی براق هست در سیاه قلم کاربرد نداره.

  2. کاغذ پوستی مناسب از کجا میشه تهیه کرد؟ اگه جایی می شناسید که با قیمت مناسب در تهران میشه کاغذ پوستی خوب و با کیفیت خرید لطفا معرفی کنید. همینطور قلم مو . مرسی از سایت خوب تون و مطالب خوبی که میذارید

    1. سلام. معمولا در مقالات سعی میشه نحوه خرید و معیارهای خرید و همینطور محدوده قیمت معرفی بشه. اگر ساکن تهران هستید فروشگاه های مختلفی هم در پاساژ قائم و هم در بازار بین الحرمین تهران هستند که میتونید با قیمت و کیفیت مناسب خرید کنید. به زودی یک بخش معرفی فروشگاه و خرید اجناس روی سایت سیاهرنگ افتتاح می شه که میتونید به راحتی برای خرید محصولات یا دریافت قیمت ازش استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *