پیر مرد مدل سیاه قلم

مدل سیاه قلم پیرمرد | طراحی سیاه قلم چهره پیرمرد محلی

ما در این مقاله سیاهرنگ می‌خواهیم تصویری را با عنوان پیر مرد مدل سیاه قلم، برای هنرجویان نقاشی سیاه قلم معرفی کنیم. در طی این مقاله در مورد تک تک اجزای صورت بحث خواهد شد و در آخر نقاط ضعف و قوت طراحی این مدل را خواهیم گفت. اینکه لازم است چه مواردی به هنگام طراحی چهره سیاه قلم رعایت شود، تا نقاشی زیبایی را خلق کنید.

فهرست مطالب

پیرمرد مدل سیاه قلم

برای شروع باید ابتدا طرح اولیه را بکشیم. طرح اولیه هم شامل طراحی کمرنگی از کل مدل است. به گونه‌ای که جایگاه قرار گیری هر یک از اجزا مشخص شود. سپس نقاشی خود را با کشیدن تک تک جزئیات کامل می‌کنیم.

پیر مرد عشایری

موهای پیرمرد

همان طور که در تصویر می‌بینیم، تصویر متعلق به یک پیرمرد 70 تا 80 سال است. این تخمین سنی را می‌توان از روی موهای جو گندمی، ریش سفید و چین و چروک دور چشم و پیشانی پیرمرد حدس زد.

مدل سیاه قلم امروز، دارای موهایی با قد متوسط و پرپشت است. بیشتر تار موهای پیر مرد سفید شده است. کشیدن تار موی سفید با استفاده از مداد کنته سفید امکان پذیر است. حجم زیادی از سفیدی مو را در قسمت جلوی سر و ناحیه‌ی شقیقه‌ها مشاهده می‌کنید. اگر بخواهیم حالت موها را برای هنرجویان شرح دهیم، باید بگوییم که موها دارای اندکی حالت هستند. در انتهای دسته تارهای مو، موها کمی حالت حلقه‌ای پیدا می‌کنند.

قسمتی از موها روی کتف سمت چپ در تصویر قرار گرفته‌اند. با وجود حجم فشرده‌ای در لابه لای موها، می‌توان حدس زد که قد موها از آن چه در نگاه اول تصور می‌شود، بیشتر به نظر می‌آید. همین عامل، فشردگی تارهای مو را ببشتر به رخ چشم می‌کشد.

صورت پیرمرد مدل سیاه قلم

مدل سیاه قلم امروز دارای صورتی پر است. اگر صورت را بدون ریش در نظر بگیریم می‌توانیم حالت بیضی شکل را برای صورت حدس بزنیم. رنگ پوست صورت پیرمرد گندمی براق است. تعدادی خال که نشان از تغییر رنگدانه های پوست به علت تابش مستقیم آفتاب است را، در لوپ سمت چپ مدل سیاه قلم می‌بینیم.

پیشانی

مدل سیاه قلم، دارای پیشانی بلند است. در ناحیه‌ی پیشانی خطوط و شیارهای عمیقی را مشاهده می‌کنیم که امتداد این شیارها تا قسمت شقیقه‌ها هم می‌رسد. این خطوط چین و چروک، حالت تفکر عمیق را در پیرمرد مدل سیاه قلم ایجاد می‌کند.

ابروها

پیر مرد تصویر دارای ابروانی پر پشت است که به علت کهولت سن تغییر رنگ هم داده است. تارهای سفید مو را در ابروی سمت چپ مشاهده می‌کنید.

چشم‌ها

دارای چشمانی درشت بوده که در پف اطراف چشم پنهان شده است. حالت پف شدید را در زیر چشم‌ها بیشتر مشاهده می‌کنیم. با استفاده از سایه‌های سیاه رنگ می‌توان این پف زیر چشم پیر مرد را از سایر قسمت‌های پوست تمییز داد.

رنگ عنیه چشم را کاملاً تیره مشاهده نمی‌کنیم. نوعی کدر شدگی در این لایه از چشم می‌بینیم که به علت کهولت سن می‌تواند باشد. همان چیزی که معمولاً با نگاه به چشمان پیر مرد و پیر زن‌های اطراف خود خواهیم دید.

برق درون چشم که می‌تواند اشک جمع شده هم باشد را با استفاده از پاک کن می‌توان ایجاد کرد. حس انتظاری طولانی را در نگاه پیر مرد می‌بینیم. یکی از سختی‌های طراحی چهره پیر مرد، به تصویر کشیدن حالت انتظار یا غم چشم‌ها و همین طور چین و چروک ماحصل تجربه‌های تلخ و شیرین زندگی هفتاد، هشتاد ساله او است.

همین طور در گوشه‌های بیرونی چشم‌ها چین‌های ریز اما عمیق را مشاهده می‌کنید. در مورد مژه ها اگر بگوییم ، تارهای بسیار ریزی به عنوان مژه‌های پلک پاینی، قابل دیدن است. در مورد مژه‌های پلک بالایی، دسته‌ای تار کوتاه و کم اما تیره را بخصوص در چشم سمت راست می‌توان دید.

بینی

مدل سیاه قلم ما دارای بینی بزرگی است که متناسب با دیگر اجزای صورت است. بینی پیر مرد دارای تیغه استخوانی پهنی است که در حالت تپلی صورت پنهان شده است.

لب

در این ناحیه تنها لب پایین قابل مشاهده است که دارای خطوط ریزی است. اما لب بالایی توسط موهای زیاد پشت لب پوشانده شده است.

محاسن

در این قسمت با کشیدن تارهای موی ریز و درشت، کوتاه و بلند در زاویه‌های مختلف، حجم زیاد ریش‌ها را به تصویر می‌کشیم. بلندی ریش‌ها تا نزدیکی قفسه سینه است. هر چه پایین‌تر می‌آید از حجم آن کاسته می‌شود. در مورد تفاوت رنگ موهای ناحیه ریش و موی سر می‌توان گفت که موهای سر کاملاً سفید نشده‌اند. به همین علت رنگ تار موها را در ناحیه سر، جو گندمی می‌بینیم. اما در حوالی ریش‌ها تارهای سفید مو بیشتر و واضح‌تر هستند. این تفاوت رنگ را به کمک مداد کنته سفید می‌توان بیشتر نشان داد.

لباس پیرمرد

با توجه به طرح و جنس لباس می‌توان چنین برداشت کرد که نوعی لباس محلی به تن مدل سیاه قلم است. شبیه آنچه که مردم عشایر می‌پوشند. طرح روی لباس زیگزاگی شکل و به رنگ راه راه طوسی و مشکی است. در لباس نخی که انگار زیر این عبا پوشیده است، طرح‌های بته جقه تیره رنگ با خال‌های کوچک سفیدی مشاهده می‌کنیم. اما پیرهنی که به تن مدل سیاه قلم تصویر است، پیرهن سفید ساده‌ای با لبه‌های نواری شکل است.

یک تسبیح قدیمی و سنتی که دست ساز است را در گردن پیر مرد می‌بینیم که بخش کمی از آن قابل مشاهده است. شال چروکی را هم بر گردن پیر مرد می‌بینیم.

تحلیل آخر

با توجه به آنچه که در بالا گفته شد، پی می‌بریم که پیرمرد مدل سیاه قلم امروز سیاهرنگ، یک مرد محلی با لباس‌های سنتی است. از سختی‌های این مدل کشیدن موها و تفاوت رنگ در ناحیه سر و ریش‌ها است. که درست و صحیح طراحی کردن آن به همراه حالت انتظار درون چشم جزو نقاط قوت مدل هم محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *